Т енденцията за постоянен спад в продажбите на нови автомобили в Европа продължава и през април, сочат данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), цитирани от БТА.
Изтъргуваните коли са с 20,6 процента по-малко спрямо същия период на м.г., което е нов негативен рекорд от началото на статистиките през 1990 г., като се изключи пандемичната 2020 г.
Причината е в продължаващите проблеми с доставките на полупроводници, а вече и на компоненти.
И ако до март в България се наблюдаваха двуцифрени ръстове, нерешените казуси изглежда вече ни застигат, тъй като 1,8 на сто по-малко са продадените коли в България през април. Към проблемите можем на добавим инфлацията и несигурността.
Утехата е, че благодарение на силните първи три месеца ръстът до края на април е 13 на сто. В Европа не е така.
Новите регистрации в ЕС миналия месец са били 684 000, като най-голям спад е отчетен в Италия (- 33 на сто), следвана от Белгия (- 23,6 на сто), Франция (- 22,6 на сто), Германия (- 21,5 на сто) и Испания (- 12,1 на сто). Британският автомобилен пазар се е свил с 15,8 на сто.
Крайният извод е, че европейският автомобилен пазар е преживял най-лошите в историята си първи четири месеца (отново с изключение на 2020 г.). Продадени са 2,9 милиона (-14,4 на сто на годишна основа) коли.
Най-голям спад от януари до април е имало в Италия (- 26,5 на сто), следвана от Франция (- 18,6 на сто), Испания (- 11,8 на сто) и Германия (- 9,0 на сто).
Европейският лидер Volkswagen е с 28 процента по-малко продажби спрямо април миналата година.
Продажбите на Stellantis са намалели миналия месец с 31 на сто на годишна основа. Renault е с -16,3 на сто. BMM - минус 17,6 на сто, Toyota - 7,4 на сто, а Mercedes с - 22,6 на сто надолу.
Hyundai-Kia обаче продължава растежа си на европейския пазар (+13,2 на сто).