Н а автомобилния салон в Париж, който тече в момента, станаха ясни няколко неща. Едно от тях е, че вече трябва да говорим не за автомобилно изложение, а за изложение на решения за мобилност. И това не е мое твърдение, а на оперативния директор (и други високопоставени ръководители на индустрията) на Renault, Фабрис Камболив, с когато имахме възможност да разговаряме.
Този факт означава едно: автомобилната индустрия вече е променена, тя не мисли само как да продаде един автомобил, дори напротив. В близко бъдеще е много вероятно компаниите да развият още една друга функция, а именно продавачи на услуги.
Това се налага от новите условия и новите клиентски нагласи. Към този момент клиентите може и да не са готови да плащат абонаменти за различни функции в своите автомобили, но компаниите вярват, че това е неминуемо и този аспект от бизнеса тепърва ще се развива.
BMW разпали духовете с един гаф в Южна Корея, който бързо бе отстранен, но той изведе темата на преден план. По-важното е, че баварците смятат, че клиентите ще свикнат бързо с абонамента. Затова компанията ще се придържа към стратегията си да предлага определени услуги, разчитащи на хардуер, вграден в автомобилите срещу заплащане. BMW вижда тези видове услуги да се превърнат в сериозeн генератор на приходи, целейки се в около 5 млрд. евро продажби през това десетилетие от своите дигиталния предложения.
Доставчикът на услуги за свързаност за автомобилната индустрия VNC Automotive смята, че услугите с абонаментен план тепърва ще се развиват. VNC твърди, че клиентите вече свикват с модела с абонаменти в ежедневието си, благодарение на услугите на Netflix, Amazon Prime и Spotify, като този техен опит ще омекоти прехода към ползването на услуги с абонамент за автомобила.
В Париж Mobilize, подразделение на Renault, представи Duo. Този модел ще се предлага с абонамент, а не за закупуване. На него (и товарната му версия Bento) се крепи увереността, че до 2030 г. Mobilize ще прави 20% от оборота на Renault Group. Това предвиждане се крепи на веруюто, че „мобилността ще се промени и от собственост ще преминем само към употреба, особено в градовете”, според Клотилд Делбо, зам. изпълнителен директор на Renault и изпълнителен директор на Mobilize.
Индиректно това бе потвърдено и от Фабрис Камболив, който, по време на разговора с журналисти (включително и нашата медия), няколкократно маркираше абонамента като основна част от бизнеса на Renault в бъдеще.
От Stellantis са дори по-смели, като се говори за постигане на 20 млрд. евро допълнителни приходи от софтуерно управлявани функции в своите автомобили до края на десетилетието.
VNC смята, че клиентите може да предпочетат да активират и деактивират функции според нуждите и бюджета си, а не да плащат „напред за скъпи функции”. Това дори може да е актив за следващ собственик на автомобила. Друга полза за потребителя е способността да „сменя автомобили и да вземе своите предплатени функции със себе си”. Всичко това изглежда доста добре от гледна точка на производителите, тъй като така биха могли да „заключат” клиентите в екосистема от абонаменти, като така увеличат и верността към марката, поне на теория.
Скорошно проучване на YouGov подсказва, че 30% от британските и американски клиенти биха се съгласили със следното твърдение: “Не искам да остана блокиран със собственост на автомобил, защото нуждите ми може да се променят.” Същото проучване подсказва, че клиентите са по-склонни към месечен (или друг период) абонамент за автомобил, а не за закупуване на такъв, като младите клиенти дори може въобще да се откажат от покупката, гледайки на автомобила като на „преходна стока”.
Затова Stellantis стартира програма във Франция с минимална месечна такса от 145 евро, срещу която можеш да шофираш електромобил. Клиентите на „Electric As You Go” могат да избират между Peugeot e-208, Opel Corsa-e или Opel Mokka-e. Концернът казва, че ще има „ограничена първоначална вноска” за записване за програмата.
Планът стартира от 110 евро плюс 7 цента на километър, но трябва да бъдат заплатени минимум 500 км, което се равнява на още 35 евро. Така месечният тотал стига 145 евро.
Концернът казва, че програмата е вдъхновена от тенденцията Pay-per-Use в други сектори. Целта е да се снижи входната точка за клиента към електрическия автомобил.
Това не значи, че хората ще спрат да купуват автомобили, просто компаниите се подготвят за промяна на предпочитанията им. Все още хората предпочитат да притежават автомобил и да имат контрол върху функциите в него през цялото време.
Но Карлос Тавареш, шефът на Stellantis, отбелязва и друго. Според него, принудителният преход към EV, които са по-скъпи от колите с ДВГ (и от хибридите), ще направи притежаването на автомобил недостъпно за мнозина. Той предвижда, че ако средната класа изгуби свободата си на предвижване, ще се стигне до сериозни социални проблеми.