А втомобилната индустрия е в процес на най-голямата си трансформация след поточната линия на Хенри Форд. Клиентските навици и предпочитания се променят също толкова драматично, а шефовете на Renault казват, че следващият им ход е отражение на развиващото се клиентско търсене.
Компанията създаде свое подразделение, наречено Mobilize, което ще предлага услуги за мобилност. Новата компания ще даде на клиентите възможността да използват широка гама модели, както и когато имат нужда от тях, без да се налага да ги купуват.
Този бизнес модел изглежда неприложим за нашата страна, но ние никога не сме били показател за каквито и да са били тенденции. Най-малкото защото винаги можеш да си купиш „нов внос” за 3000 лв., за който данъкът му ще е смешно малък. Няма да навлизам в популисткото решение на Столична община да въвежда забрана за движение на стари автомобили в центъра на София за… 2 месеца. Едно бързо отклонение: моят Hyundai i30 (2010 г.) е трета категория. Трета категория е и Honda-та на приятел, но от 1998 г. Оттук мога да задълбая към абсолютно нерелевантните технически прегледи, но няма да го направя. Няма и да коментирам как ще става контролът за влизането в центъра на столицата.
Връщам съм към Mobilize, която трябва да прави 20% от оборота на Renault Group до 2030 г.
“Уверени сме, че мобилността ще се промени и от собственост ще преминем само към употреба, особено в градовете,” коментира за EURACTIV Клотилд Делбо, зам. изпълнителен директор на Renault и изпълнителен директор на Mobilize.
Тази промяна Делбо приписва на еволюцията на клиентските предпочитания (особено на младите) към употреба, а не собственост, по-високите цени на електрическите и хибридните автомобили, както и мерките на местните власти по света за ограничаване достъпа на автомобилите в центровете на градовете.
Смятам, че по-младото поколение не гледа на колите като на символ на жизнен статут, особено в градовете. Във Франция средната възраст, на която се взима свидетелство за правоуправление, е около 26 години. В миналото това се случваше на 18”, продължава Делбо.
Макар Renault да не очаква продажбите на коли да спрат, компанията смята, че в градовете тенденцията върви в тази посока.
“В големите градове не можеш да паркираш, имаш проблем с достъпа до центъра с някои автомобили – вървим към забрана на неелектрическите автомобили още през 2030 г. в някои страни – задръстванията стават все по-големи. Париж е пример за град, който намалява пътните ленти, които можеш да използваш, защото властите искат повече място за велосипеди или кафета и ресторанти, такива неща.”
В крайна сметка ти си принуден да не притежаваш автомобил.”
Но най-важното от изказването на Делбо е следното:
Не искаме да продаваме автомобили, искаме да продаваме услуги, базирани на мобилния обект, който е автомобилът… Преди бяхме автомобилна компания, използваща технологии. Сега искаме да станем технологична компания, базирана на автомобили.”