Защо вариаторът се определя като най-неприятната трансмисия

Безстепенната скоростна кутия е измислена в Германия, но масовото й разпространение дойде от Япония. Тя е много ефективна и доста по-евтина от автоматика, но и също така доста по-неприятна като усещане за мнозина опитни шофьори

автоматик скоростен лост трансмисия

, Toyota

Toyota RAV4 (снимката е илюстративна)

Б езстепенните скоростни кутии бяха изобретени в Германия, въпреки че придобиха популярност в Япония. Много автомобили от Страната на изгряващото слънце използват тези трансмисии, които са доказали своята ефективност. CVT са евтини за производство и ефективни. Те обаче имат няколко важни недостатъка.

Неприятен звук

Много често шофьорите не харесват звука на CVT, дори и на нови кутии. За разлика от конвенционалната хидромеханична трансмисия, предавателното число във вариатора се реализира от движението не на зъбни колела, а на ремък. При натоварване при високи обороти се създава уникален акустичен съпровод, наподобяващ високочестотния звук на електрическа бормашина. За човешкия слух този звук не винаги е приятен.

Обикновените механични скоростни кутии или автоматици звучат съвсем различно, тъй като въртящият момент се предава към тях чрез зъбни колела.

Нехарактерна работа

Вторият важен недостатък е липсата на фиксирани предавателни числа. Шофьорите, които са минали от ръчна или автоматична скоростна кутия на CVT, не винаги могат да разберат и приемат алгоритъма на вариатора.

Неусетната смяна на предавките при ускорение предизвиква подсъзнателно недоверие и съмнения относно надеждността на трансмисията. Имайки предвид това, производителите се опитват да дадат на вариатора характеристиките на конвенционалната автоматична скоростна кутия. Те залагат програмирани режими на работа в паметта, опитвайки се да симулират работа на класически автоматик. Това са така наречените спортни и ръчни режими на работа, които повтарят набора от предавки на хидромеханична автоматична трансмисия. Въпреки това, в обичайното комфортно движение CVT продължава да живее свой собствен специален живот.

Проблем през зимата

Вариаторът е много добър за страни с топъл климат, поради което е значително по-икономичен от автоматична трансмисия. Но в студено време вариаторът трябва да загрее, за да работи оптимално. Затова е добре да не се подлага на голямо натоварване, докато не достигне нормална работна температура. Разходът на гориво расте, а ефективността на вариатора пада през зимата.

Неправилна експлоатация

Ако работите правилно с вариатора, животът му ще е подобен на механична скоростна кутия. Ресурсът на такава трансмисия е около 150-180 хиляди км. Не всеки обаче кара CVT правилно. Достатъчно е да превъртите колелата няколко пъти в кал или сняг, за да причините повърхностна повреда на ролките. Надраскването води до разцепване на метала и образуване на микро-стружки, които замърсяват маслото.

Чужди частици навлизат в редукционния клапан за налягане на маслото, които може да причинят нестабилно налягане на маслото. В резултат на това се нарушава циркулацията му, започва по-голямо триене и намаляване на ефективността.

Често такива процеси в кутията може да се случат след пробег от 60 000 км. Ето защо е необходимо да управлявате вариатора внимателно, да не опитвате резки ускорения и спирания.

Проблем при ускорение

Най-дразнещ е вариаторът, когато изискате от него рязко ускорение. Настъпвате педала на газта до пода и вместо очаквания резултат, автомобилът може рязко да забави и да увиснете на предпазния колан. Очаквате ускорение като при автоматик, но това не се случва. Често японските автомобил, които разчитат на вариатор, са с атмосферни мотори с малък работен обем. Тогава човек има чувството, че буталата ще излязат през предния капак, яко виене, но без реален резултат. Затова човек трябва да има реални очаквания за качествата на CVT-то, което при плавно шофиране работи безпроблемно. Големият му минус идва при желание да рязко ускорение при изпреварване.

Източник на статията: avto.mail.ru

скоростна кутия трансмисия DSG вариатор CVT съвети полезно