В ажно е шофьорът да разбере при кои неизправности на автомобила може да продължи да шофира и кога трябва да спре и да повика Пътна помощ.
1. Спирачни накладки
Първото нещо, което идва на ум, когато чуете скърцащ звук, са износените спирачни накладки. Имат специални пластини, които се трият в диска и звукът е силно неприятен. Производителите инсталират индикатори, така че водачът да знае кога да предстои смяна на накладките.
Най-лошият звук е при спиране, тогава може да се чуе силен звук и стържене. Това е сигурен знак, че накладката е напълно износена и металната основа на накладката се трие в спирачния диск. Трябва да се избягва задължително, за да не се наложи да сменяте спирачния диск.
Друг източник на неприятен шум от предно колело могат да бъдат заседнали твърди елементи. Мръсотия или камъчета могат да попаднат между спирачния диск и предпазителя на спирачката.
2. Амортисьори и окачване
Ако чуете удари и скърцане, докато шофирате по неравен път, най-вероятно амортисьорите са се повредили. Те поемат основното натоварване и абсорбират напрежението при удари в камъни или неравности. Срокът на експлоатация на амортисьорите е средно 60-70 000 км. Можете да разберете, че скоро ще е необходима смяна по поведението на колата.
Ето няколко признака:
Чува се почукване от предницата при шофиране. Това се случва, защото втулките и тампоните, чрез които амортисьорът е закрепен към автомобила, се износват.
При пресичане на неравен участък от пътя се чува скърцане и залюляването на автомобила се увеличава забележимо. Тази ситуация се получава, защото мръсотия и пясък полепват по пръта на амортисьора. Постепенно те разрушават уплътненията и амортисьорът започва да тече.
Пътният просвет на автомобила намалява. Това е симптом на отпуснати пружини. Ходът на амортисьора намалява, което може да причини удари върху ограничителя.
Сферични шарнири, лостове, кормилни пръти - повредата на тези части не само причинява дискомфорт, но може да доведе до аварийна ситуация.
3. Лагери
Скърцането може да не се появи веднага след потегляне, а когато скоростта се увеличи. Най-често това се дължи на износване на лагера на колелото. Няма ясни правила за поддръжка на тази част. Срокът на експлоатация зависи от условията, при които се използва автомобилът. Ако колата се движи редовно по разбити пътища или минава през локви, тогава експлоатационният живот може да намалее до 15-20 000 км. При спокойно каране на равна повърхност лагерите могат да издържат до 100 000 км.
4. Тихи блокове
Една от често срещаните причини за скърцане е износването на т. нар. тихите блокове. Това са гумено-метални или полиуретанови части, които са необходими, за да могат да се движат лостове, пружини или други елементи на окачването. Освен това, тихите блокове намаляват част от вибрациите и добавят комфорт в автомобила.
Основната причина за скърцане е износването и неправилен монтаж. Обикновено частите издържат 50-60 000 км, но много зависи от стила на шофиране и условията на работа. Можете да разберете, че тихите блокове са станали неизползваеми по следните признаци: при оглед се виждат пукнатини и повреди; колата е инертна и реагира бавно на движенията на волана; появяват се скърцания при шофиране; появяват се вибрации при движение.
По-добре е незабавно да смените повреден тих блок. Те са евтини, но ако забавите смяната, съседните елементи на окачването могат да пострадат.
5. Прекалено напомпани гуми
Ако се появи звук от гумите, когато колата завие на завой, една от причините може да са пренапомпани гуми. Обикновено производителите препоръчват налягането в гумите да е 2,2 атмосфери. Ако налягането е по-високо, например 2,7 атмосфери, контактното петно между колелото и пътя ще стане по-малко.
Причини за скърцане в лявото или дясното колело
Друг често срещан звук в колата е скърцането. Може да възникне както при завъртане на волана, така и при шофиране направо. Обикновено шумът от смилане се появява на места, където няколко метални елемента влизат в близък контакт.
1. Сервоусилвател
Сервоусилвател на волана улеснява шофирането. Благодарение на него въртенето на волана е много по-лесно. Доста надеждна възел, но все пак изисква внимание. Необходимо е да се следи работната течност и, ако е необходимо, да се добави до нивото. Можете да използвате само масло от същия цвят и състав.
Можете да разберете, че кормилното управление скоро ще се повреди по следните признаци:
воланът е станал труден за въртене; воланът започна бавно да се връща в нулева позиция; на неравен път се появява силна вибрация; увеличен луфт; колата дърпа в различни посоки при движение по равен път.
2. Кормилна рейка
Тя е необходима, за да се предаде въртенето на волана към колелата. Кормилният механизъм се състои от волан, кормилна колона, карданен вал, зъбна рейка и зъбно колело, към които са закрепени напречните щанги. Причините за износването могат да бъдат използване на автомобила по неравни пътища, попадане на вода в механизма, дългосрочна липса на поддръжка и механични повреди.
Ако чуете скърцане, докато въртите волана, една от причините може да е дефектна кормилна рейка. Фактът, че възелът е повреден, може да бъде показан от: вертикален луфт на волана; силни удари по волана при движение по неравни повърхности; заклинване на волана.
Строго е забранено да се използва автомобил с дефектна кормилна рейка, защото тя може да блокира всеки момент.
3. Колела с голям диаметър
В преследване на добрия външен вид, шофьорите монтират големи колела. Когато колата се движи по равен и прав път, няма странични звуци. Но щом завъртите колелата, чувате стържене. Това може да се случи, ако гумите докоснат вътрешната страна на калника. Неприятен звук може да се получи и при удари в неравности, когато амортисьорът на автомобила се компресира и колелото навлиза по-дълбоко в калника.
Какво да направите, ако се появи скърцане в предно колело
Ако се появи скърцащ звук в предното колело, препоръчително е незабавно да се свържете със сервизен център. Там те ще могат точно и бързо да ви кажат причината за това. Ако нямате възможност да отидете до сервиз, ето списък с това, което можете да проверите сами:
1. Спирачни накладки. Ако дебелината им е под 10 мм, те трябва да бъдат сменени.
2. Спирачни дискове. Всяка повреда може да доведе до счупване на диска, което води до липса на спирачки.
3. Амортисьори и окачване.
Ако скърцането се появява само при шофиране по неравна повърхност, най-вероятно има проблем с окачването. Проверете пружините, амортисьорите (шарнирите при постоянна скорост), CV шарнирите и безшумните блокове. По-добре е да монтирате нови части, отколкото да се опитвате да възстановите стари.