Защо двигателят губи динамични характеристики с годините

Работи по-лошо, харчи повече гориво и по-често изисква

Пламен Георгиев,
моторен отсек двигател ремот двигателно отделение

iStock

Съвсем логично е, че всеки агрегат има ресурс, който се изразходва по време на работа, след което възниква необходимостта от ремонт или смяна. Автомобилният двигател не е различен: с годините неговите възможности започват да се изчерпват. Ускорението става по-мудно, а ако трябва да изпреварваш – винаги трябва да имаш едно наум.

Присъдата „колата е стара“ се дължи на редица „уморени“ възли, чрез смяна на които е напълно възможно да се вдъхне живот на износен двигател.

Първото нещо, което трябва да направите, когато забележите бавно ускорение и повишен разход на гориво, е да смените бензиностанцията. Колкото и удобна да ви е: преминаването към гориво от друга рафинерия би могло да реши проблема. Или пък не. Но не пречи да опитате.

Филтър и свещи

Ако не сте постигнали желания резултат, трябва да се пристъпи към сервизиране на двигателя: сменете въздушния филтър, маслото и запалителните свещи с висококачествени и издръжливи. Развържете кесията веднъж, но вземете наистина висококачествени резервни части. Дори толкова просто, на пръв поглед, нещо като въздушен филтър се грижи за много неща: като се започне от обикновена мръсотия, която запушва филтърния елемент, като по този начин обеднява сместа, и завършвайки с това да не предпазва горивните камери от прах и дребни отлагания.

Тук трябва да се каже, че много зависи от моторното масло: ако налеете грешния вид, двигателят започва да го изгаря в „търговски“ количества, да не говорим, че отсъствието на правилното количество и качество на маслото може да доведе до повреда на цилиндрите.

Свещите като цяло са деликатен въпрос: както производителността, така и точността на двигателя с вътрешно горене зависят от искрата. Ако тя не е правилната, може да се стигне до детонации и други проблеми.

Дроселова клапа

Един от най-сложните и трудни компоненти под капака е дроселът. Изглежда просто, но в действителност смесването на правилното количество въздух-гориво си е чиста магия. След като върху дроселовата клапа се появят въглеродни отлагания, това ще доведе до неравномерна работа и намаляване на ефективността. Но целият трик е, че трябва да я почистите много внимателно, използването на шкурка и четки е неприемливо, само специална „химия“. Освен това, при някои модели, такава операция като почистване обикновено е противопоказна. Ако е дроселът е силно задръстен, сменете го или го занесете на специалист, който ще го ремонтира.

Сензор за въздушен поток

Най-простата причина, както при диагностика, така и при ремонт, за повишена консумация в тандем със слабо ускорение е замърсяването на сензора MAF за въздушен поток: той е монтиран в областта на корпуса на въздушния филтър и се състои от най-фините нишки. Както обикновено, върху тях се утаяват прах и други мръсотии, които би било добра идея да се почистват редовно. Но това трябва да се прави много внимателно и само със специални съединения: всички „химикали“ трябва да се изпарят след почистване. Без да пипаме, измиваме мръсотията и се надяваме динамиката да се върне.

Засмукване на въздух

В двигателя има около милион различни места, от които може да се засмуква въздух: това са маркучи, връзки, уплътнения и дори инжектори, чиито уплътнения или се износват, или са монтирани неправилно. Не е трудно да се намери цепнатината, която трябва да се елиминира.

Резервоар за гориво

Източникът на проблеми може лесно да се скрие в резервоара за гориво: в двигателя може да не постъпва достатъчно гориво. Това се случва в няколко случая, но най-честият е запушена груба филтърна мрежа. Абсорбаторът, горивната помпа, мръсотията в „резервоара“ и много други също се срещат, но по-често мрежата се запушва, което не позволява на горивната помпа да създаде необходимото налягане. В този случай помпата започва да изпомпва постоянно на границата на своите възможности, което между другото води до преждевременна повреда на помпата.

Тук може би си струва да обмислите и неизправност на инжекторите: запушен инжектор създава струя вместо облак от горивна смес и въздух. Затова имайте предвид, че никога не е твърде рано да почистите и регулирате инжекторите: просто трябва да запомните, че керамичните инжектори наистина не обичат ултразвуковото почистване и често се напукват по време на такава процедура.

Спирачки

Колкото и да е странно, една от най-честите причини за лошата динамика и увеличения разход на гориво не е двигателят или неговите възли. Често проблемът не е дори под капака или в резервоара за гориво. В колелото е: спирачният апарат е задръстен. В такъв случай шофирането става по-трудно, сякаш някой държи колата „за опашката“, което отнема повече време и повече гориво за ускоряване. Проблемът може да се реши с тривиален ремонт и почистване на дисковете от корозия, която, разбира се, съществува.

Източник на статията: auto.mail.ru

полезно съвети динамика двигатели