Съвсем логично е, че всеки агрегат има ресурс, който се изразходва по време на работа, след което възниква необходимостта от ремонт или смяна. Автомобилният двигател не е различен: с годините неговите възможности започват да се изчерпват. Ускорението става по-мудно, а ако трябва да изпреварваш – винаги трябва да имаш едно наум.
Присъдата „колата е стара“ се дължи на редица „уморени“ възли, чрез смяна на които е напълно възможно да се вдъхне живот на износен двигател.
Първото нещо, което трябва да направите, когато забележите бавно ускорение и повишен разход на гориво, е да смените бензиностанцията. Колкото и удобна да ви е: преминаването към гориво от друга рафинерия би могло да реши проблема. Или пък не. Но не пречи да опитате.
Филтър и свещи
Ако не сте постигнали желания резултат, трябва да се пристъпи към сервизиране на двигателя: сменете въздушния филтър, маслото и запалителните свещи с висококачествени и издръжливи. Развържете кесията веднъж, но вземете наистина висококачествени резервни части. Дори толкова просто, на пръв поглед, нещо като въздушен филтър се грижи за много неща: като се започне от обикновена мръсотия, която запушва филтърния елемент, като по този начин обеднява сместа, и завършвайки с това да не предпазва горивните камери от прах и дребни отлагания.
Тук трябва да се каже, че много зависи от моторното масло: ако налеете грешния вид, двигателят започва да го изгаря в „търговски“ количества, да не говорим, че отсъствието на правилното количество и качество на маслото може да доведе до повреда на цилиндрите.
Свещите като цяло са деликатен въпрос: както производителността, така и точността на двигателя с вътрешно горене зависят от искрата. Ако тя не е правилната, може да се стигне до детонации и други проблеми.
Дроселова клапа
Един от най-сложните и трудни компоненти под капака е дроселът. Изглежда просто, но в действителност смесването на правилното количество въздух-гориво си е чиста магия. След като върху дроселовата клапа се появят въглеродни отлагания, това ще доведе до неравномерна работа и намаляване на ефективността. Но целият трик е, че трябва да я почистите много внимателно, използването на шкурка и четки е неприемливо, само специална „химия“. Освен това, при някои модели, такава операция като почистване обикновено е противопоказна. Ако е дроселът е силно задръстен, сменете го или го занесете на специалист, който ще го ремонтира.
Сензор за въздушен поток
Най-простата причина, както при диагностика, така и при ремонт, за повишена консумация в тандем със слабо ускорение е замърсяването на сензора MAF за въздушен поток: той е монтиран в областта на корпуса на въздушния филтър и се състои от най-фините нишки. Както обикновено, върху тях се утаяват прах и други мръсотии, които би било добра идея да се почистват редовно. Но това трябва да се прави много внимателно и само със специални съединения: всички „химикали“ трябва да се изпарят след почистване. Без да пипаме, измиваме мръсотията и се надяваме динамиката да се върне.
Засмукване на въздух
В двигателя има около милион различни места, от които може да се засмуква въздух: това са маркучи, връзки, уплътнения и дори инжектори, чиито уплътнения или се износват, или са монтирани неправилно. Не е трудно да се намери цепнатината, която трябва да се елиминира.
Резервоар за гориво
Източникът на проблеми може лесно да се скрие в резервоара за гориво: в двигателя може да не постъпва достатъчно гориво. Това се случва в няколко случая, но най-честият е запушена груба филтърна мрежа. Абсорбаторът, горивната помпа, мръсотията в „резервоара“ и много други също се срещат, но по-често мрежата се запушва, което не позволява на горивната помпа да създаде необходимото налягане. В този случай помпата започва да изпомпва постоянно на границата на своите възможности, което между другото води до преждевременна повреда на помпата.
Тук може би си струва да обмислите и неизправност на инжекторите: запушен инжектор създава струя вместо облак от горивна смес и въздух. Затова имайте предвид, че никога не е твърде рано да почистите и регулирате инжекторите: просто трябва да запомните, че керамичните инжектори наистина не обичат ултразвуковото почистване и често се напукват по време на такава процедура.
Спирачки
Колкото и да е странно, една от най-честите причини за лошата динамика и увеличения разход на гориво не е двигателят или неговите възли. Често проблемът не е дори под капака или в резервоара за гориво. В колелото е: спирачният апарат е задръстен. В такъв случай шофирането става по-трудно, сякаш някой държи колата „за опашката“, което отнема повече време и повече гориво за ускоряване. Проблемът може да се реши с тривиален ремонт и почистване на дисковете от корозия, която, разбира се, съществува.