В сички повреди в автомобила могат да бъдат разделени на две групи: механични и електрически. Механичните проблеми могат да се открият чрез преглед на автомобила; диагностицирането на електрически проблеми изисква специално оборудване.
Причини, поради които колата се разтриса при ниски обороти
Съвременните автомобили имат голям брой сензори, които влияят върху работата на двигателя. Те предоставят данни на електронния блок за управление (ECU), който регулира работата на автомобилните компоненти. Ако някой сензор е повреден, данните или ще бъдат изкривени, или изобщо няма да стигнат до ECU. Поради това работата на двигателя ще бъде нестабилна.
Могат да възникнат механични повреди, които засягат плавната работа на автомобила: в дросела; скоростна кутия; съединител; спирачна система; елементи на окачване.
Ето какви може да са основните причини за нестабилната работа на двигателя.
1. Горивна система
Първото нещо, което трябва да проверите, е дали горивото се доставя в правилното количество. Ако по някаква причина двигателят изпитва недостиг на гориво, разтрисането при ниски обороти е гарантирано.
Основните проблеми в горивната система могат да бъдат дефектна помпа, запушен филтър, повреда на горивопровода, запушени инжектори. Нискокачественото гориво също може да повлияе негативно на работата на двигателя. Неподходящо октаново число, разредено гориво, некачествени добавки, мръсотия - всичко това е част от горивото.
2. Стартиране
Когато горивото влезе в цилиндъра, то трябва да се възпламени. Това изисква искра. А такава може да няма, ако свещите не работят, появили са се нагари или ресурсът им просто е изтекъл.
Ниското напрежение на бордовата мрежа също влияе върху стабилната работа на двигателя.
3. Подаване на въздух
За да се запали горивото, е необходим въздух. Ако няма достатъчно от него, бензинът няма да изгори напълно. Двигателят ще започне да „глъхне“. Освен това, ако горивото не изгаря напълно, в цилиндрите ще се образуват въглеродни отлагания. За да не постъпи въздух в цилиндъра, това означава, че нещо по пътя му е замърсено.
4. Скоростна кутия
Повреда в автоматичната скоростна кутия също може да повлияе на гладкото движение на автомобила. Това може да е механичен проблем или износени части. Или повреда, която е свързана с електрониката. Неправилните инструкции от контролния блок ще доведат до придръпване на автомобила.
5. Сензори
В автомобила има няколко сензора, които влияят на работата на двигателя: MAF, TPS, CPS.
Какво да предприемете, ако колата се разтресе при ниски скорости по време на шофиране
Ако колата започне да се държи нестабилно, разтриса се при ниски обороти или има проблеми с набирането на скорост, първо трябва да спрете.
1. Свържете се с автосервиз
Ако не сте готови сами да ремонтирате колата, тогава е по-добре да се свържете с автосервиз. Често се оказва много по-евтино да закарате колата при квалифицирани техници, отколкото да коригирате грешките, като го направите сами.
2. Проверете системата за подаване на въздух
Отворете капака и се ослушайте внимателно. Ако някъде в системата има теч, ще чуете характерно свирене на входящия въздух. Поради това MAF ще изпрати грешен сигнал и колата ще придръпва. Ако това е проблемът, достатъчно е да смените повредената въздуховодна тръба.
Отворете корпуса на въздушния филтър и вижте състоянието му. Ако филтърът е запушен, двигателят няма да получава достатъчно въздух. В допълнение към разтрисането на колата при ниски обороти, това ще доведе до повишен разход на гориво. Ако филтърът е твърде мръсен, колата просто няма да запали.
Би било добра идея да проверите състоянието на дроселовата клапа. По време на работа на автомобила върху дросела се появява маслен филм. По него остават частици прах и мръсотия. С течение на времето пропускателната способност на дроселовата клапа се влошава, механизмът става по-стегнат и пролуките за празен ход и ниски обороти се запушват.
3. Проверете системата за стартиране
Проверката за искра е лесна. Трябва да развиете свещта, да поставите изолиран проводнис върху нея, да прикрепите свещта към двигателя и да направите няколко оборота със стартера. В този момент трябва да се появи искра. По-удобно е да правите това с двама души.
Когато тествате за искра, не забравяйте да вземете предпазни мерки. Напрежението, подадено към искрата, може да убие човек. Дръжте жицата само за изолацията.
Външното състояние на запалителните свещи също може да показва неизправност в двигателя. Черни въглеродни отлагания, маслени отлагания или промяна в цвета на запалителната свещ показват, че има неизправност в двигателя.
4. Проверете горивната система
Колата ще придърпва, ако в двигателя не достига достатъчно гориво. Първо проверете дали има гориво. „Поплавъкът“ в резервоара може да се е застопорил и на таблото да се показва, че има гориво. Долейте 5-7 литра и проверете дали ситуацията се променя.
Ако колата продължава да се тресе, горивната помпа може да работи по-зле. Няма време да изпомпва необходимото налягане в системата, а инжекторите доставят малко количество бензин. Друга причина за неработеща горивна помпа може да бъде липсата на мощност. Погледнете релето на горивната помпа и предпазителя: ако са непокътнати, проблемът е в окабеляването.
5. Проверете сензорите
Има няколко начина за проверка на функционалността на сензорите. Най-простият е да си направите самодиагностика на автомобила. След тази процедура на арматурното табло ще се покаже код за грешка. Декодирането на кода може да се намери в Интернет.
Вторият метод, който е достъпен за всеки собственик, е да разчете грешки с помощта на преносим скенер. По-голямата част от автомобилите имат OBD II конектор, с който можете да разберете показанията на ECU. В днешно време се продават много устройства, които се свързват към този конектор и с помощта на приложения показват цялата информация на екрана на телефона.
Предотвратяване на повреда на двигателят
Увереността зад волана е един от основните критерии за безпроблемно и безопасно пътуване. За да избегнете проблеми на пътя, свързани с работата на двигателя, следвайте тези правила:
1. Спазвайте стриктно всички препоръки на производителя. Това ще увеличи експлоатационния живот на автомобила и ще ви спести ненужни разходи.
2. Сменяйте маслото и филтъра на двигателя на всеки 5-10 хиляди км. Смяната на маслото предотвратява образуването на въглеродни отлагания и други отлагания в двигателя.
3. Не забравяйте да почиствате охладителната система и да сменяте антифриза на всеки две до три години или след 60 000 км. Прегряването води до основен ремонт или смяна на двигателя.
4. Зареждайте гориво с препоръчаното октаново число и на проверени бензиностанции. Висококачественото гориво няма да запуши системата.
5. Провеждайте ежемесечен профилактичен преглед на цялото МПС. По-добре е да смените малка част и да си спестите скъпи ремонти.
6. Сменяйте въздушния филтър и почиствайте редовно дросела. Двигателят трябва да "диша" лесно. Липсата на въздух може да причини повишен разход на гориво, замърсени свещи и други неизправности.
7. Използвайте оригинални резервни части и консумативи. Евтините фалшификати имат кратък живот - такава част може да се счупи в най-неподходящия момент.
8. Опитайте се да карате плавно. Агресивното шофиране увеличава натоварването на двигателя и скъсява експлоатационния му живот.