Н якои шофьори предпочитат да карат с ниски обороти на двигателя, докато други смятат, че двигателят трябва да се държи в обороти постоянно. Руснаците от „За рульом“ обясняват кой е прав и кога трябва да се избере един или друг стил на шофиране.
Какво препоръчват производителите
Много от съвременните автомобили с механична трансмисия имат индикатор за превключване на предавките под формата на символ стрелка с цифра. За да се пести гориво, той подканя водача да превключва много ранно на по-висока предавка.
Автоматичните трансмисии и CVT на днешните автомобили също гонят по-добра ефективност и екологичност, затова и най-често не позволяват стрелката на оборотомера да не прехвърля 2000 об/мин.
Така се пораждат въпроси.
Винаги ли ниските обороти са добри?
При ниски обороти маслената помпа е с нисък дебит. Налягането на маслото в системата е ниско и ако педалът за газта се натисне силно при движение с ниски обороти, рязкото увеличаване на налягането в цилиндрите ще доведе до влошаване на смазването на лагерите на коляновия вал. Двигателите, „вързани“ към ръчна скоростна кутия, са особено податливи на това вредно явление.
При ниски обороти впръскването на масло в картера не е най-интензивното и това влошава смазването на стените на цилиндрите. И пак, рязкото натискане на газта води след себе си опасност от надраскване.
Постоянното шофиране с ниски обороти на коляновия вал води до увеличаване на въглеродните отлагания в горивната камера и върху запалителните свещи. При двигателите с турбокомпресор по системата за контрол на налягането при принудителното пълнене също може да се образуват отлагания, ако оборотите на двигателя са ниски.
Достатъчно е да форсирате двигателя на паркинга, ще си помислят някои...
Не, не е достатъчно. И дори е доста вредно. Повече от 50% от топлината се отвежда от буталото през буталните пръстени. Когато двигателят е нормално натоварен при високи обороти, налягането в цилиндъра е високо и то притиска добре буталните пръстени към стената на цилиндъра. Преносът на топлина през пръстените осигурява охлаждане на буталото.
Но ако вдигнете оборотите, докато трансмисията е в неутрално положение, тогава налягането в цилиндъра не е достатъчно, слабото налягане на пръстените не осигурява отстраняване на топлината - и буталото може да започне да се топи. Това се случва особено често в мотоциклетните двигателите, чиито собственици си форсират до дупка на място, за да привличат погледите. На автомобилния двигател също не му трябва много време, за да се повреди при подобно „пържене“ на място.
Кога високите обороти са смъртоносни
В никакъв случай не форсирайте студен двигател. Ако маслото е с висок вискозитет, гъстото масло няма да може да се изпомпа с нужния дебит, така че да омасли всички части. В този случай започва маслен глад на лагерите на коляновия вал, което води до повреда на двигателя.
А чуете ли някакви предупредителни звуци от двигателя, това със сигурност значи, че не трябва да го форсирате.
Кога високите обороти са полезни?
Двигател, който постоянно работи на ниски обороти, трябва периодично да се развърта малко по-сериозно. Тоест, като включите подходящата предавка, уверете се, че двигателят работи на обороти от 4500 в минута поне двадесет минути. Такъм режим може да се осигури на магистрала.
През това време горивните камери и запалителните свещи ще бъдат почистени от излишните нагари и отлагания. Препоръчително е да повтаряте тази процедура веднъж на всеки 500 километра, ако по това време шофирате обикновено с ниски обороти.
За дизелови двигатели процедурата също е полезна, но оборотите тук трябва да се поддържа на 4000.