П реди 20-тина години автомобил с 1000 конски сили беше рядкост, запазена за хиперколи за милиони евро като Bugatti Veyron. Днес същото ниво на мощност се предлага в масовите електрически превозни средства - SUV-ове, седани, дори пикапи.
Модели от Tesla, Lucid, Rivian, GMC, Porsche, BYD и други лесно преминават прага от 1000 конски сили, често без да се изисква екзотично инженерство или свърхвисоки цени. Технологията за електрически коли направи спиращата дъха динамика достъпна за обикновените шофьори. Но по-големият въпрос е: наистина ли се нуждаем от толкова много мощност в ежедневието?
От техническа гледна точка, електрическите превозни средства улесняват постигането на огромни конски сили. Електромоторите осигуряват незабавен въртящ момент, а добавянето на още двигатели е сравнително лесно.
Софтуерните контроли и подобренията в батериите също помагат на производителите да увеличат мощността без механичната сложност на двигателите с вътрешно горене. В резултат на това много масови електрически превозни средства вече достигат ускорение на суперавтомобили, като същевременно предлагат пет места, голям багажник и практичност, подходяща за семейства.
Незабавната, първична привлекателност на ускорението от 0 до 100 км/ч за под 2,5 секунди е неоспорима. Това стремително ускорение, характерно за EV, предлага вълнуващо преживяване. За мнозина това твърдение e „защото можем“: демонстрация на превъзходството на електрическото задвижване. Това представяне се превръща в мощен маркетингов инструмент, символизиращ иновациите и тласък на възприятието на марката.
Въпреки че 1000 конски сили изглеждат добре в спецификациите, много малка част от тях е използваема в реалния свят. Дори в страни с високоскоростни магистрали, шофьорите рядко имат възможност да се възползват от екстремно ускорение. Трафикът, ограниченията на скоростта и пътните условия просто не го позволяват.
В повечето ежедневни сценарии – пътуване до работа, пазаруване, уикенд излизания и т.н., всичко около 300–400 „коня“ вече се усеща повече от достатъчно. По-голямата част от потенциала на електромобил с 1000 к.с. остава неизползван при нормална употреба, което го прави скъп лукс по отношение на възможностите.
Освен това, предоставянето на такава огромна мощност в ръцете на по-широка общественост поражда основателни опасения за безопасността. Управлението на 1000 к.с. изисква значителни умения, осъзнатост и отговорност. Моменталният въртящ момент на EV може да бъде безмилостен.
Небрежното натискане на педала може лесно да доведе до загуба на контрол, особено за неопитни шофьори или при неблагоприятни условия. Въпреки че усъвършенстваните системи за контрол на сцеплението и задвижването на всички колела намаляват някои рискове, те не отменят основните закони на физиката или човешката грешка.
Потенциалът за по-тежки инциденти поради екстремни скорости, достигнати почти мигновено, е сериозен фактор. Факт, който някои компании осъзнават и затова слагат електронни ограничители на свърхмощните си EV. Което пък води до недоволни клиенти и до логичния въпрос „защо изобщо я има тази мощност, ако не мога да я използвам“.
Съществува и въздействието върху пътищата. Тежките, изключително мощни SUV-ове ускоряват бързо, но също така изискват по-дълги разстояния, за да се забавят. Застрахователните анализатори вече отбелязват нарастваща тежест на произшествията, свързани с бързо ускоряващите електрически коли. Тъй като все повече масови превозни средства достигат ускорение от 0 до 100 км/ч за по-малко от три секунди, потенциалът за злоупотреба или погрешна преценка нараства.
Въпреки това, не всички мощни EV са по своята същност опасни. Повечето са оборудвани с усъвършенстван контрол на сцеплението, системи за стабилност и софтуерно ограничени режими, които контролират мощността, освен ако водачът умишлено не ги отключи. Много собственици купуват тези модели заради престиж или технологичен интерес, а не за постоянно шофиране с висока скорост.
В крайна сметка, кола с 1000 к.с. е чудо на инженерството, но за ежедневието е много повече, отколкото някой наистина има нужда. Мощността е впечатляваща, но все пак до голяма степен си остава маркетингова надпревара, създаваща заглавия, които продават автомобили, вместо да подобряват практичността. В действителност, това, от което светът се нуждае повече, са ефикасни, безопасни и достъпни електрически автомобили, а не семейни модели, които ускоряват като хиперкола.