Трябва ли да се използва ръчна спирачка с „автомат“

Много шофьори забравят за ръчната спирачка, което не е правилно

ръчна спирачка

iStock

А втоматичните трансмисии са с режим паркинг (P), който, както смятат повечето шофьори, дублира ръчната спирачка. Но така ли е наистина?

Режимът за паркиране на много автоматични трансмисии има пряка механична връзка с автоматичната скоростна кутия. Механизъм заключва вала на кутията, където има шлицово колело, подобно на зъбно колело. Когато ключалката влезе в жлеба, тя се захваща здраво - валът не може да се върти.

Тези заключващи зъбци могат да поддържат относително ниски натоварвания. Ако силата бъде превишена, заключващият механизъм може да приплъзне и оттам да се повреди заключващият механизъм и зъбците на зъбното колело.

Например, ако водачът премести селектора на автоматичната скоростна кутия в режим на паркиране при движение с ниска скорост, тогава в допълнение към рязкото спиране ще се чуе силно неприятен звук. Той ще дойде от смилането на метал в механизма. В кутията остават метални стружки, в най-лошия случай някой метален зъбец може да се отчупи и да остане в трансмисията.

Приблизително същата ситуация, но в много по-малък мащаб, се случва при ежедневно паркиране. След 10-15 години работа, когато умората на метала достигне критична стойност, фиксиращият зъб може да падне дори при леко натоварване.

Ако забравите да активирате ръчната спирачка (при положение, че тя не е електрическа и не се активира автоматично), тежестта на колата, стояща на наклон, се генерира вътрешно напрежение в продължение на дълги часове при паркиране на автомобила. Да не говорим, ако колата бъде оставена така с дни, седмици. За нов автомобил това няма да е опасно, но за автомобили с голям пробег такива упражнения може да завършат лошо.

Как правилно да паркирате кола с автоматична трансмисия?

Когато поставяте автоматичната трансмисия на „паркинг“, е важно да отнемете излишното натоварване от автоматичната трансмисия. За да направите това, преди да включите режим „P“, трябва да активирате ръчната спирачка. Последователността е следната: Водачът спира колата и, без да отпуска педала на спирачката, задейства ръчната спирачка. В този случай автомобилът разпределя натоварването върху спирачките и дисковете. След това, когато автомобилът е здраво спрял на място, можете да освободите педала на спирачката и да включите селектора на автоматичната трансмисия в режим „P“.

ръчна спирачка съвети полезно