Не ми се чака с часове: Колко реално отнема зареждането на EV

Топ експерт казва, че притесненията за пробега вече са неоснователни

Мартин Дешев,
Зареждане електромобил Германия Tesla

iStock

М ного често хората казват, че не искат електрически автомобил, защото се опасяват, че пробегът му няма да е достатъчен за нуждите им и че ще им се налага да чакат с часове да се зарежда. И действително, има такива истории и твърдения, но повечето от тях се базират на първите електромобили отпреди повече от 10 години.

Според Том Мологни, световноизвестен EV експерт, който има голям опит в областта, тези притеснения вече са неоснователни, съобщава InsideEVs. Той казва, че най-честият въпрос, който получава, е колко време е зареждането на EV в реалния свят.

Разбира се, отговорът е „зависи“. Ако се зарежда от най-масовото домашно зарядно – 240-волтово Ниво 2, колата ще е готова на сутринта, независимо колко заряд е останал в батерията при включването ѝ вечерта. При зареждане от повечето налични публични зарядни станции, за достигане на около 80% заряд, ще са нужни 30 мин, което според Мологни е достатъчно за повечето хора.

Има и доста повече нюанси. Мологни обяснява, че има няколко неща, които собственикът трябва да знае за своето EV. Например колко голяма е батерията, т.е. колко kWh капацитет има. И колко е максималният заряд, който може да приеме – измерван в kW. И така, ако едно EV поддържа 250kW зареждане, няма да има особен ефект, ако бъде зареждано на 300kW станция – то ще се зарежда с поддържания максимум от 250kW. Но, ако се зарежда на 100kW станция, тогава процесът логично ще е по-бавен.

Да, ако зареждате EV от обикновен контакт, ще чакате с часове. Но пък е добро решение за добавяне на малко пробег по време на нощувка на някоя хижа или селска къща за гости. И без това колата ще седи паркирана дълго време, поне да е от полза. Това е решение и ако EV-то ви е втора кола или пък не карате често.

Домашните зарядни се предлагат в различни конфигурации. Обикновено между 7kW и 11kW. Зависи и от наличностите на локалната мрежа. Зареждането ще е по-бързо, но пак ще са нужни няколко часа, т.е. споменатото по-горе нощно зареждане.

Това са първите две нива на зареждане. Ниво 3 са публичните зарядни. При тях вече говорим за минути, в зависимост от капацитета им.

Най-важното. Мологни препоръчва да зареждаме батерията до 80%. Нагоре процесът винаги е по-бавен, а и не е полезно за дълголетието на батерията. Пълно зареждане до 100% може да се прави само при предстоящ дълъг път, но за ежедневието е по-добре да се поддържа в диапазона 20%-80%.

Изводът от всичко: По възможност се сдобийте с домашно зарядно за повече практичност. Също така знайте с какви бързи зарядни е съвместима колата ви и комбинирайте зарежданията с други дейности (например ресторант, пазаруване или дори малка почивка и разходка наоколо). И това ще е достатъчно винаги да разполагате с достатъчно заредена батерия, без да имате усещане, че чакате.

коли автомобили електрически автомобил електромобили зареждане на електромобил батерии на електромобили