TUV: колите стават все по-ненадеждни

Един на всеки пет автомобила не преминава задължителния технически преглед

Пламен Георгиев,
нов внос стари коли употребявани автомобили дилърство

iStock

С поред нов доклад на TÜV, процентът на неуспехите при задължителния технически преглед се увеличава четвърта поредна година. По-старите автомобили и някои електрически модели са особено податливи на дефекти.

Според TÜV, 21,5% от прегледаните наскоро автомобили са показали „значителни“ или „опасни“ дефекти. Това бележи четвъртата поредна година на нарастване на дефектите, достигайки същия пик като през 2020 г.

За сравнение, процентът на неуспехите е бил 20,6% миналата година, докато временно е спаднал до 17,9% по време на пандемията през 2022 г. Тази тенденция противоречи на факта, че качеството на автомобилите се повишава от години.

TÜV е регистрирал значителен напредък, например по отношение на ръждата, която някога е била широко разпространена, а сега рядко е проблем. Средната възраст на колите обаче се увеличава. Тя е била 10,6 години през текущия период на преглед, в сравнение с 10,3 години преди това.

При първия задължителен технически преглед на превозното средство, 6,5% показват значителни дефекти. Това се отнася за около една трета от колите на възраст от 14 до 15 години. Инспекторите са преценили приблизително 12 000 автомобила като опасни за движение по пътищата и са ги извадили незабавно от пътя. Тези дефекти включват например повреди в спирачната система или ръжда по носещите конструкции.

Анализът обхваща приблизително 9,5 милиона задължителни технически прегледи, проведени между юни 2024 г. и юни 2025 г. Разгледани са само серии модели със значителен брой коли по пътя.

Сред анализираните модели Mazda2 се представя най-добре като цяло. При автомобилите до три години само 2,9% са показали значителни дефекти. По този начин субкомпактният автомобил води в своя клас. TÜV отличава още пет други модела в различни класове. Сред мини автомобилите Fiat 500e води с 4,2%. В компактния клас BMW Серия 1 е на първо място с 3,3%. В средния клас Mercedes C-Class оглавява списъка с 4,3%. Сред SUV-овете VW T-Roc води с 3,2%, а сред вановете Mercedes B-Class е на първо място с 3,0%.

Tesla е на дъното на класацията на TÜV. Model 3 е последен с 13,1%, следвана от Ford Mondeo с 14,3% и Model Y със 17,3%. Последният е най-високият процент сред най-зле представилите се през последните десет години.

TÜV отдава лошото представяне на Tesla, наред с други неща, на слабости, специфични за електрическите автомобили по отношение на спирачките и окачването, слаби изисквания за обслужване и често висок пробег.

Електрическите превозни средства не се представят нито по-добре, нито по-зле спрямо сравними автомобили с двигател с вътрешно горене. Спирачките и окачването са често срещани слаби места. Теглото на батерията оказва значително натоварване върху окачването на колелата, а механичните спирачки често се използват недостатъчно поради регенеративното спиране.

Сред електрическите автомобили на две до три години, MINI Cooper SE, Audi Q4 e-tron и Fiat 500e са сред положителните изключения. В долната част на списъка са Tesla Model Y, Tesla Model 3 и Dacia Spring. Сред електрическите автомобили на четири до пет години, Opel Corsa-e, VW ID.3 и Hyundai Kona Electric са сред най-добре представящите се. BMW i3, Renault Zoe и Tesla Model 3 се представят зле в тази възрастова група.

TÜV също така идентифицира най-добрите и най-лошите автомобили от всички типове задвижване в шест възрастови категории. Логично, Mazda2 води сред автомобилите на две до три години, докато Tesla Model Y е на последно място. Сред моделите на възраст от четири до пет години, VW Golf Sportsvan и VW T-Roc споделят първото място с по 4,0%. BMW Серия 5/Серия 6 е на последно място с 21,5%.

Източник на статията: handelsblatt.com

TUV технически прегледи надеждност