Китай докарва кошмари на Stellantis, босът Тавареш зове ЕС за помощ

Мениджърът на един от световните концерни вещае мрачни дни за европейската автомобилна индустрия, ако не дойде политическа подкрепа

,
Карлос Тавареш

, Stellantis

Карлос Тавареш

И зпълнителният директор на Stellantis Карлос Тавареш вещае мрачни дни за европейската автомобилна индустрия, ако ЕС не се намеси и помогне срещу все по-осезаемата конкуренция от Китай.

Ако политиците в Европа не намерят отговор на натиска на китайските производители, ще има „ужасна битка“, коментира португалецът пред Automobilwoche в кулоарите на CES 2023 в Лас Вегас.

Компаниите от Стария континент може да бъдат принудени да намалят значително производствения си капацитет заради офанзивата от Изток, добави той.

Китайските гиганти разширяват дейността си в Европа с конкурентни превозни средства и агресивна ценова политика, каза болката си Тавареш.

Разликата в цените между европейските и китайските автомобили е значителна. Ако нищо не се промени в сегашната ситуация, европейските клиенти от средната класа все повече ще се ориентират към китайските модели. Покупателната способност на много хора в Европа намалява осезаемо”, опасява се един от силните хора в бранша.

Европейският режим за регулиране на емисиите не помага на автомобилните производители в региона, каза Тавареш.

Регулацията тук гарантира, че електрическите автомобили, произведени в Европа, са с около 40 процента по-скъпи от сравнимите, произведени в Китай“, продължи той.

И предупреди:

Ако Европейският съюз не промени настоящата ситуация, автомобилната индустрия в региона ще претърпи същата съдба като европейската индустрия за соларни панели. Мисля, че сме гледали този филм и преди. Това е много мрачен сценарий. Но не трябва да се случва по този начин."

MG на SAIC, BYD, Zeekr и Nio на Geely са сред китайските брандове, насочени вече и към европейските потребители със своите EV.

Има два пътя, по които европейците могат да поемат, посочи Тавареш. - Ако държите европейския пазар отворен, тогава нямаме избор: трябва да се борим директно с китайците. И това се отнася за цялата верига на стойността на автомобилите. Това неизбежно би довело до непопулярни решения.”

За последното той има предвид, че капацитетите трябва да бъдат намалени, а заводи преместени на по-благоприятни места.

Друг вариант, каза той, е „реиндустриализиране“ на Европа, възстановяване на изгубени производства и вериги.

Ако искате това обаче, трябва различна търговска политика, ЕС трябва да свърши много работа“, обясни директорът.

И допълни, че германската индустрия не би била ентусиазирана от подобна търговска политика, която да налага ограничения на Китай. Причината е ясна: това ще засегне значително европейските дейности в Поднебесната империя.

Stellantis Китай Европа Европейски съюз производство на автомобили