О т известно време пишем за атаката на китайските автомобилни гиганти към Европа и света. Салонът в Париж премина под знака на китайските BYD и Great Wall, а шефовете на Stellantis и Renault в хор призоваха европейските институции да защитят местните производители, като започнат да облагат китайския внос с реципрочно мито, с каквото се облагат европейските автомобили, продавани в Китай.
И може би ЕС наистина трябва да предприеме мерки, тъй като анализът на PwC може да постави под угроза цялата европейска индустрия, за която работят около 13 млн. човека и която вече е подложена на сериозен натиск от прехода към електрическа мобилност. Карлос Тавареш смята, че този процес може да остави 600 000 човека без работа.
А другият проблем е, че до 3 години (2025 г.) импортът на автомобили в Европа може да изпревари експорта. Анализът на PwC казва, че до 2025 г. на Стария континент ще се внасят по 800 000 китайски автомобила, повечето от които електрически. За сравнение се посочва, че през 2015 г. Европа е изнесла около 1,7 млн. автомобила.
Потенциалният внос на тези 800 000 коли не значи, че всички ще са на китайски марки, но тенденцията е повече от тревожна за европейската индустрията. Анализът изчислява, че около 330 000 от тях ще са на западни производители като Tesla, BMW и Renault Group, които произвеждат електромобили в Китай и изнасят за Европа, а именно Tesla Model 3, BMW iX3 и Dacia Spring.
Феликс Кухнерт, партньор в PwC Germany, коментира, че европейските производители продължават да имат проблем по веригата на доставки, като компаниите са фокусират в производството на по-скъпи (в по-малки като обем) електромобили в Европа.
Китайските производители, от друга страна, оптимизираха и развиха своите продукти на родния пазар, затова сега те внасят достъпни BEV модели, иновативни технологии и нови концепции в Европа.”
PwC предвижда, че китайските марки ще заемат 7,9% (от 3,8%) от европейския пазар на електромобили.
Основното предизвикателство пред китайците е да изградят стабилно реноме на електрическия фронт, особено когато става дума за премиум модели.
Друг анализ на Матиас Шмидт казва, че тази година в Европа може да бъдат продадени около 200 000 китайски автомобила, от които около 90 000 електрически, 40 000 плъг-ин хибрида. В същото време западните компании ще изнесат за Европа около 100 000 електромобила, произведени в Китай.