Китайците започнаха атаката си за завладяване на автомобилния свят

Парижкият автомобилен салон демонстрира апетита на китайците към Европа, а големите шефове в бранша са обединени около мнението, че ЕС трябва да им помогне в битката срещу главоломния ръст на китайския експорт

Пламен Георгиев,
BYD Atto 3

, CarMarket.bg

BYD Atto 3

Е кспортът на китайски автомобили расте в целия свят, а съвсем скоро страната ще стане най-големият износител на коли. Статистиката за момента изглежда относително безобидно. През 2021 г. продадените китайски автомобили извън пределите на страната са били около 2 млн. броя. В същото време по целия свят са продадени почти 67 млн., от които 26 млн. са влезли в Китай. Това значи, че всички останали пазари в света се равняват на 40 млн., а тези 2 млн. от Китай, влели се в тези 40 млн., представляват едва 5% от общия обем.

Най-големият износител през 2021 г. е била Япония с 3,8 млн. автомобила, следвана от Германия с 2,3 млн. Третото място е за Китай с 2 млн.

Какво се случва днес? През август и септември на тази година експортът на китайски автомобили за пръв път е по над 300 000 коли, което е с 60% и 74% повече спрямо същите месеци година по-рано. По-важното е, че този обем вече изпреварва експорта на Германия. До края на септември Китай е изнесъл 2,1 млн. коли, а три милионната граница не изглежда недостижима. Така че Германия вече е изместена от втората позиция по износ, а след година от първото място може да бъде свалена и Япония.

Тук говорим за износ, а не за абсолютен брой по пътищата.

Първи по износ от Китай е концернът SAIC, пласирал над 600 000 автомобила. Второто място е за Chary с 270 000, следва Great Wall със 140 000 бройки. Още 115 000 е продал Geely, 110 000 са на сметката на Dongfeng и т.н.

Tesla също е изнесла 1/3 от произведените в Шанхай 300 000 броя Model 3 и Model Y, но на тях трябва да се гледа с друго око.

Ето и друг интересен статистически факт: ако обемът на експорта от януари до септември да е нараснал с 55%, то обемът на изнесените електромобилите почти се е удвоил (97%) до 340 000 бройки. А това е само началото, тъй като именно чрез електромобилите се очаква Китай да завладее световните пазари.

За първото полугодие Tesla продаде 565 000 автомобила. Но ако говорим за електрифицирани автомобили (в това число влизат плъг-ин хибридите), то на първо място вече е BYD, които са произвели с почти 100 000 повече от американците.

И това е само върхът на айсберга. Концернът SAIC изостава от BYD със символичните 3000 бройки, като двете марки са произвели сумарно почти 650 000 електромобила (без PHEV). Това е повее от Vokswagen (217 000), Hyundai/Kia (167 000) и Stellantis (136 000) взети заедно!

Ако бъдат обединени всички резултати, то Китай е произвела 890 000 електромобила, а останалият свят без Tesla – 715 000.

И тук става въпрос само за десетте най-големи производители на планетата, а в Китай броят на по-малките играчи е сериозен, които сумарно произвеждат доста голям обем електромобили.

 ORA Funky Cat GT

CarMarket.bg

ORA Funky Cat GT

На салона в Париж ясно се очерта апетитът на китайците към европейския пазар. Доскоро тук почти липсваха китайски марки, а опитите им от преди няколко години бяха неуспешни. Но истината е, че качеството е технологиите в новите китайски автомобили нямат нищо общо с това, което клиентите познават от преди години.

Към днешна дата продуктите на BAIC и Polestar държат 5,8% от пазара на електромобили в Европа, като преди година той е бил 3,8%. Много е възможно след година китайците вече да държат двуцифрен дял от този сегмент, а експанзията им далеч не е насочена само към Европа.

През 2021 г. Китай държи над половината от световния пазар на електромобили с 3,5 млн. броя. Делът на електрическите автомобили в Европа се очаква да съставлява 30-40% - или 4-6 млн. Дали половината от тях не биха могли да са китайски? Очакваме да видим, но не трябва да се изключва и тази опция.

електромобили Китай китайски автомобили