Е вропейският съюз взе решение за стартиране на процедура, която би могла да доведе до налагане на мита на вносните китайски автомобили. Това се прие като победа на Франция срещу Германия, защото френските марки нямат сериозен бизнес в Китай, докато германските – точно обратното. А защо победа? Защото отговорът на Китай не закъсня, китайските власти обявиха, че ще действат реципрочно, което би нанесло сериозна вреда на всички големи германски производители в страната.
Но сега става ясно, че германската автомобилна индустрия също страда от нарастващия апетит на Китай към европейския автомобилен пазар. Анализ показва, че пръв първата половина на година вносът на автомобили и части в Германия от Поднебесната империя е скочил със 75%. В същото време износът е спаднал сериозно.
Тази година на германския пазар влязоха няколко китайски марки, казва доклад на German Economic Institute, като броят им в страната вече е осем, но те все още държат само 1,5% пазарен дял. Но тук трябва да се отбележи и вносът на автомобили от Китай, но не на китайски марки, а на западни. Един такъв пример е електрическото iX3 на BMW.
Освен притеснителният ръст на вноса от Китай, докладът показва и друга притеснителна тенденция. Износът на Германия в посока Китай е спаднал с 21% през първата половина на годината.
"Германските производители концентрират все по-голямо производство в Китай от години”, казват авторите на анализа Юрген Матес и Томас Пулс.
Това значи, че автомобилите стават все повече азиатски продукт: почти 60% от всички автомобили, произведени в Китай миналата година спрямо 31% през 2000 г.
Ранното навлизане на германските марки на китайския пазар през 80-те години сега им носи тази голяма зависимост от него, която е притеснителна. През десетилетията досега те са спечелили огромни пари, но сега са изправени пред сериозни проблеми. Особено ако Китай наложи мито за тях, след като ЕС заплаши да действа по този начин с вносните китайски коли. Но и това решение, обявено от Урсула фон дер Лайен, е в типичния за ЕС стил: ще разследваме 13 месеца, после ще решим. Това би могло да значи, че няма да решим нищо, просто плашим гаргите. Защото в Китай решенията се вземат много лесно.
А загубите за BMW, Mercedes и Volkswagen Group (освен всички други) биха били доста сериозни. Mercedes направи джойнт вънчер с Zhejiang Geely Holding Group през 2020 г., за да прави новите електрически Smart. Вече има два продукта от това сътрудничество: Smart #1 и #3.
Догодина VW Group ще започне експорт от своя EV джойнт венчър с Jianghuai Automobile Co. в Западна Европа, където автомобилите ще се продават по марките Cupra.
BMW се подготвя за износ на електрическите MINI Cooper и Aceman в Европа от съвместното дружество с Great Wall Motor.