Европейската комисия въвежда Евро 7. А трябва ли?

Новият екологичен стандарт за МПС ще влезе в сила около 2025 г. Експерти се съмняват в неговата целесъобразност

,
Германия коли магистрала

iStock

С лед многократни отлагания Европейската комисия се очаква да наложи стандарта за ниво на замърсяване от моторните премозни средства Евро 7 в сряда.

Новият регламент допълнително ще ограничи емисиите на вредни замърсители като фини прахови частици, въглеводороди и въглероден оксид от бензинови и дизелови автомобили и камиони. Той ще замени съществуващия Евро 6, който е в сила от 2014 г.

Евро 7 вероятно ще е последният за ДВГ преди влизане на забраната за продажба на нови коли с вредни емисии от 2035 г.

Последното отлагане на стандарта беше от 20 юли. Преди това имаше и други, поради което все още има съмнения, че Евро 7 ще мине и в сряда. Ако това стане, много вероятно е да влезе в сила не по-рано от 2025 г. - и потенциално дори година или две по-късно.

Служители на Европейската комисия обявиха пред Autonews, че забавянията се дължат на редица фактори. Сред тях са сложността при създаването на правила за леки автомобили, мотоциклети и камиони едновременно; необходимостта от признаване на приоритетите на всички заинтересовани страни; и дори правилата по “Готови за 55”, изискващи нулеви емисии до 2035 г. (на 55 процента до 2030 г.), които не бяха предвидени при стартирането на процеса за Евро 7.

За някои производители тези забавяния повдигат въпроса защо изобщо са необходими новите регулации, като се има предвид, че те ще погълнат много време и пари за подготовка, тестване и прилагане. Докато в същото време европейските марки бързат да електрифицират своите коли много преди крайния срок - 2035 г.

Не сме убедени в предимствата на Евро 7“, каза Пол Грийнинг, директор „Емисии и горива“ в групата на автомобилните производители ACEA на събитие в Брюксел, цитиран от Autonews. - И двете цели за CO2 и Евро 7 са двигатели за нулеви емисии.”

Много вероятно е правилата на Eвро 7 да се прилагат за поколение модели от 2026 г. (приблизително), но работата е там, че в периода до 2035 г. на пазара ще излязат малко автомобили с бензинови и дизелови мотори.

Поради това тази инвестиция в Евро 7 губи смисъл, добави Грийнинг. И обясни, че стандартът се въвежда в доста трудни времена за автомобилната индустрия като днешните.

От ЕК отвърнаха, че Евро 7 е много повече от емисии от леки автомобили. Разпоредбата включва камиони, които едва ли ще бъдат изцяло електрически до 2035 г., както и негоривни емисии от превозни средства, като спирачен прах и частици от гуми.

По-важното е, че ползите от намаляването на замърсителите в ауспуха ще се простира далеч в бъдещето, тъй като много коли и камиони с ДВГ, продадени дори до средата следващото десетилетие, вероятно ще продължат да се движат по пътищата и през 40-те години. Това е друга теза на застъпниците на промяната.

Ако те са значително по-чисти от превозните средства, които отговарят на Евро 6, това може да означава хиляди спасени животи.

Европейската агенция по околна среда казва, че повече от 300 000 смъртни случая в ЕС през 2019 г. се дължат на замърсяването на въздуха.

стандарти за вредни емисии замърсяване Европейски съюз Европейска комисия Европа Евро 6 Евро 7