Обрат: Германия подкрепя забраната на ДВГ от 2035 г. С едно условие

Това е в противоречие с позицията на финансовия министър, който се обяви против

Берлин

, https://www.istockphoto.com/photo/ordinary-day-in-berlin-gm623585386-109410345

Берлин

Г ермания в крайна сметка подкрепи въвеждането на нулеви въглеродни емисии в превозните средства от 2035 г., с което се слага край на двигателите с вътрешно горене от 2035 г., предаде "Ройтерс".

Тази променена позиция бе изразена от министъра на околната среда и водите Щефи Лемке на среща  с колегите й ресорни министри в ЕС Щефи Лемке в Люксембург. Но това не е краят - крайното решение ще вземе парламентът.

Така пролича явен разнобой с финансовия министър Кристиан Линднер, който на среща на индустриалци през миналата седмица каза, че правителството на Федералната република нямало да подкрепи този план.

Ако пакетът на ЕС за борба с климатичните промени включва това, което ЕК предлага - забрана от 2035 г. на новите автомобили, които отделят въглероден двуокис, то ние ще го подкрепим", заяви германският министър на околната среда Щефи Лемке пред държавната телевизия ZDF, цитирана от “Ройтерс”.

Има все пак едно допълнение. Германия иска да се обсъди изключението, че коли с ДВГ ще могат да се продават и след 2035 г., стига горивата им да са с нулеви CO2 емисии. По този начин животът на старата технология все пак може да се удължи, стига био и синтетичните горива да са напълно въглеродно неутрални.

Нещо, с което се аргументира и Линднер - че имало още живот за двигателя с вътрешно горене и че най-доброто решение било за забрана на 90 процента на вредните емисии, като се остави ниша за гореспоменатите. Поне до 2040 г. Сега остава 100% нулеви СО2. Добавката обаче е по негово настояване. Самият Линднер коментира, че казаното от Лемке нарушавало сегашните споразумения.

Лобиране за 90% имаше от страна на Автомобилната асоциация на Германия, но пък и там пролича разнобой, тъй като отделни компании - като Mercedes и Volkswagen, открито подкрепиха плана на EC, определяйки го като постижим, независимо от предизвикателствата.

В крайна сметка крайното решение за Германия ще се вземе от германските депутати, рече финансовият министър.

Случва се това, което се очакваше и някои експерти предупредиха - Европа отново не е на единна позиция. През миналата седмица стана ясно, че пет държави, начело с Италия, искат спирането да ДВГ да се въведе от 2040 г., а през 2035 г. вредните емисии да се намалят с 90 на сто. Сред тях е и България.

Днес имаше разисквания на Съвета по околна среда на ЕС. Всички страни членки трябваше да оповестят позицията си, а крайното решение ще бъде взето от Съвета на ЕС.

В същото време Япония оказва натиск на останалите страни от Г-7 за премахване на целта за коли с нулеви вредни емисии, съобщи "Ройтерс", позовавайки се на документ, видян от агенцията.

Страната предлага пасажът за конкретни забрани от 2030-а и 2035 г. да се замени с мъглявия „значително увеличаване на продажбите, дела и усвояването на леки превозни средства с нулеви емисии, като признава обхвата от пътища, които членовете възприемат за постигане на тези цели“, според проекта.

Ройтерс

Германия Кристиан Линдер Щефи Лемке двигател с вътрешно горене Европейски съюз Европейска комисия Европейски парламент забрана за Tesla