М оже би е знаково, че в седмицата, в която Европейският съюз окончателно зачеркна двигателя с вътрешно горене от 2035 г. (поне във вида, в който го познаваме), видяхме две интересни електрически коли.
Не само интересни, а и важни за техните марки, тъй като на тях се разчита много за бъдещето като продажби, имидж и движещи сили при смяната към EV.
Това са Volkswagen ID. AERO и Hyundai Ionic 6. Първият е още концепция, но много близка до серийния модел, а VW тепърва ще разкрива подробности. Вторият е напълно готов, скоро ще се появи и на пазара.
Знаково е също така, че модели, които проправиха пътя на електрификацията в моторните превозни средства, отиват в историята - през парадния й вход. Като BMW i3, който бе лансиран преди близо 10 г., а сега слиза от поточната линия с тираж от 250 000 и специална серия.
Оставаме още малко с BMW с новината, че фейслифтът на 8 Series вече е в България - тестван бе от журналисти и в трите си типа каросерия.
В изминаващата седмица имаше още една динамична премиера - на новата Opel Astra. Тя не е електромобил все още, но от догодина ще се предлага и с такъв тип задвижване.
А въпреки очакваната забрана на вредните емисии в колите в Европа след по-малко от 13 години, Toyota показа, че играе своя игра. Световният лидер в продажбите първо принуди японското правителство да го подкрепи за хибридите, а след това опита да окаже натиск и на Г-7 да смекчи подхода си.
Играта на Volvo пък е твърдо електрическа - компанията инвестира 1,2 милиарда евро в свой завод в Словакия, който ще е въглеродно неутрален и като производство.
Това е страхотна новина, но с днешна дата производителите се сблъскват със сериозни предизвикателства. Като например VW, който обяви, че сега най-големият проблем ще е производството и доставката на батерии. И спря производството на ID. Buzz - заради проблеми с батериите, осигурени от нов доставчик.
Citroen пък предупреди, че преходът е заплаха за достъпните автомобили.
Завършваме с нещо оптимистично и вълнуващо - особено за богаташите. Red Bull обяви, че разработва свой хиперавтомобил, който ще струва близо 6 милиона евро и ще е готов през 2025 г. Той ще е нещо, което не сме виждали, увери компанията.
Е, хайде на бас, че по българските пътища ще го видим. С български собственик.