Я пония настоява за премахване на целта за автомобили с нулеви емисии от комюнике на Г-7, очаквано тази седмица, според предложен проект, видян от Reuters. Ход, който ще смекчи езика за изменението на климата на срещата на върха на лидерите в Германия.
Натискът от Токио, влиятелен член на Групата на седемте богати нации, идва в момент, в който японската автомобилна индустрия е изправена пред натиска на зелени инвеститори, които казват, че тя се бави с приемането на автомобили с нулеви емисии и лобира срещу регулации, които биха насърчили по-бърз преход към технологията.
Вчера писахме, че ръководителят на Toyota е лобирал пред японското правителство, което да подкрепи хибридни автомобили наравно с електромобилите. Лидерите на Г-7 се срещат в баварските Алпи за среща на върха, на която изменението на климата е в дневния ред.
Япония е предложила да се премахне позоваването на „колективна цел за най-малко 50% автомобили с нулеви емисии до 2030 г.“, според проект на комюникето, с който Reuters се е запознал.
Япония предлага този пасаж да се замени с мъглявия „значително увеличаване на продажбите, дела и усвояването на леки превозни средства с нулеви емисии, като признава обхвата от пътища, които членовете възприемат за постигане на тези цели“, според проекта.
Запознат с въпроса източник е потвъвдил, че Япония е предложила промените, като е отказала да бъде идентифицирана поради чувствителността на въпроса. Не става ясно дали предложените промени ще бъдат в окончателната версия на комюникето, което трябва да бъде публикувано в края на срещата на върха днес, 28 юни.
Министерството на външните работи на Япония е заявило, че не може да коментира към този момент.
Отделно, Япония настояваше за премахване на целта всички продажби на нови автомобили и микробуси в страните от Г-7 да бъдат „с нулеви емисии“ до 2035 г. в комюникето на министрите по климатичните въпроси на Г-7 в края на май, според източници, запознати с дискусиите и проекто комюнике, видяно от Reuters.
В крайна сметка целта за 2035 г. не беше включена в окончателното изявление, което вместо това обеща да постигне „силно декарбонизиран транспортен сектор до 2030 г.“ чрез „значително увеличаване“ на продажбите на превозни средства с нулеви емисии.
Както лобито на японската автомобилна индустрия, така и водещият автомобилен производител Toyota казват, че автомобилните производители не трябва да се ограничават с конкретни технологии и трябва да запазят редица възможности за постигане на целта за въглероден неутралност до 2050 г.
Toyota твърди, че проблемът са изкопаемите горива, а не двигателите с вътрешно горене. Освен хибридите, които популяризира преди повече от две десетилетия с Prius, компанията развива водородната технология.
Мозъчният тръст в областта на енергетиката и климата InfluenceMap оцени Toyota като най-лошата сред големите автомобилни производители заради нейното лобиране по отношение на политиката в областта на климата, което включва публични изявления и взаимодействие с правителствата.