И маше възможност това решение да не бъде взето, но компромисно предложение на Германия доведе до това, че EС направи поредна крачка към забрана на новите коли с ДВГ през 2035 г. Късно снощи членовете на съюза договориха и създаването на фонд в размер на няколко милиарда евро, който да предпазва по-бедните граждани от разходите за въглероден диоксид, предаде БТА, цитирайки „Ройтерс”.
След повече от 16 часа преговори министрите на околната среда от 27-те държави членки на ЕС постигнаха съгласие за съвместни позиции по пет закона, част от по-широк пакет от мерки за намаляване през това десетилетие на емисиите, които затоплят планетата.
Министрите подкрепиха основните части на пакета, които Европейската комисия предложи за първи път миналото лято, включително закон, изискващ от 2035 г. новите автомобили, продавани в ЕС, да отделят нулеви емисии въглероден диоксид.
Това ще направи невъзможна продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Парламентът вече подкрепи целта за автомобилите до 2035 г.
Италия и България (плюс още три държави) искаха постепенното премахване да бъде отложено за 2040 г. В крайна сметка държавите подкрепиха компромисно предложение на Германия, което запази 2035 г. като цел. То иска от Брюксел да прецени през 2026 г. дали хибридните автомобили или въглеродно неутралните горива могат да се съвместят с целта.
Франс Тимерманс заяви, че Комисията ще остане „отворена за обсъждане на идеи", но че днес хибридните автомобили не осигуряват достатъчно намаляване на емисиите и че алтернативните горива са непосилно скъпи.
Предложенията в областта на климата имат за цел да гарантират, че 27-те страни от ЕС ще постигнат целите си за 2030 г. да намалят нетните емисии с 55% спрямо нивата от 1990 г.
След напрегнати преговори те постигнаха съгласие за създаване на фонд на ЕС в размер от 59 милиарда евро, за да предпази гражданите с ниски доходи от разходите по тази политика през 2027-2032 г.