В автомобилния свят винаги на дневен ред са стояли вечните въпроси: „ръчка” или „автомат”? Турбо или атмосферка? ”Японци” или „немци”? Шипове или фрикционна зимна гума? Аз търся отговор именно на последния въпрос, макар той да е риторичен, тъй като шиповете са забранени в по-голямата част на Европа, включително България. Но както сами може да видите от снимките, шофирането на тежки зимни условия предполага шипове. Но не и според Bridgestone, които бяха подготвили специално трасе, за да демонстрират качествата на новата си зимна гума Blizzak LM005.
То се намира в курортния комплекс в областта Брьой-Червиния Валтуранж Цермат. То бе и причината да посетя рая за скиорите – може би силно твърдение, но за него си има достатъчно причини. Лифт системата в Брьой-Червиния е съставена от 19 лифта/влека, а тази в Цермат – от 34, като сумарният брой е 53. Ски зоната в Италия и Швейцария предлага писти с дължина 360 км.
Сезонът тук продължава цялата година (!), като през лятото има писти с дължина около 26 км на близо 3900 метра надморска височина. Това е с около 600 метра под акцентът в Червиня - връх Матерхорн (4478 м), дал името и формата на „Тублерон”.
Тези зимни условия пасват идеално на Blizzak LM005. През последните години зимата в Европа става все по-непредсказуема, с нови екстремни валежи, чести (и за дълго време) температури под нулата и снеговалеж в някои райони за първи път от години. В подобни условия е изключително важно да можеш да поддържаш траекторията си на движение и безопасната дистанция.
В такива условия гумата, единствената контактна част от автомобила с пътя, е от изключително значение. Тук, макар и в края на настоящия сезон, но в подготовка за следващия, на сцената излиза новата Blizzak LM005, разработена след проучване измежду 20 000 шофьори в цяла Европа. Това е „оръжието”, което Bridgestone, най-големият производител на гуми и каучукови изделия в света, предлага на водачите, търсещи оптимален контрол и безопасност във всякакви зимни условия, особено на сняг и лед.
Както научавам по време на презентацията, целта пред инженерите е била да направят гума, която да е еднакво добра в различните условия, характерни за зимата, а не да блести в едно направление (например сцепление на сняг) и да е на дъното в друго (например спиране на мокър асфалт).
Kia Proceed разчупва стереотипите в скучния комби сегмент (тест драйв)
BMW X3 M40i е мехлем за сетивата (тест драйв)
Успехът им се удостоверява след тестовете на TÜV SÜD - един от най-уважаваните независими автомобилни изпитателни центрове в Европа, при които Blizzak LM005 е класирана на второ място сред своите преки конкуренти при спиране и сцепление на сняг (от 40 до 5 км/ч) и при спиране на лед (от 20 до 5 км/ч). Има и първо място (подобно на лятната туринг гума Turanza T005) за спиране на мокро (от 80 до 20 км/ч), а тези резултати спечелват на гумата определенията Outstanding Snow & Ice Performance и Best in Class wet Grip & Parking - TÜV SÜD. Това е първата зимна гума, отличена от ЕС с етикет – клас „А“, за сцеплението на мокра настилка за пълната гама.
Стигам и до най-интересното: практиката. За целта са подготвени модели на Audi (Q3), BMW (Серия 4 комби) и Mercedes (GLA), всеки от които оборудван с фирмената система за задвижване на четирите колела. Нормално, все пак сме високо в Алпите. Отстрани, като сирачета, стоят две Golf-чета. Старата любов ръжда не хваща, затова аз спокойно сядам зад волана на единия, а другите ми колеги – във втория. Причината за моя избор, в страни от прословутата ни привързаност към модела и марката, е фактът, че това е кола с предно предаване, отличното средство да изпитаме как се държат гумите в тези тежки зимни условия, защото с 4х4 а далеч по-ясно и сигурно.
Другата причина е, че върху радиаторната решетка на Golf-а фигурира трибуквеното светлосиньо обозначение GTE. Тъкмо да видя и колко ще му е електрическият пробег в този студ.
За протокола трябва да отбележа, че Golf GTE ляга с 10 мм по-ниско от стандартния модел. За задвижване се използва 1,4-литров TSI двигател (150 к.с.) и електромотор, като сумарната им мощност е 204 к.с. и 350 Нм. По-интересното е, че MQB платформата е позволила монтирането на батерията с капацитет 8,8 kWh под задните седалки, е на под пода на багажника. По този начин се оптимизира разпределението на теглото между двете оси, като тези допълнителни 120 кг не лягат зад задната ос, повдигайки предната и не позволявайки й да прави добро сцепление с пътя. Последното за мен бе от изключително значение, защото Golf GTE се оказа идеалният автомобил, за да се убедя как Blizzak LM005 „копае” снега и изважда автомобила от различните ситуации: шофиране на специално подготвено трасе, шофиране в дълбок сняг, върху лед, върху киша и върху чист асфалт в тунел (в който пък се убедих, че LM005 е и много безшумен, нещо, което не се очаква от гума с толкова големи нарези и грайфери).
Така се оказах с хечбек с предно, който е почти толкова тежък (1600 кг), колкото бяха останалите тестови коли, но с 4х4 задвижване. Но пък задвижването само на предната ос наистина извади силните страни на LM005, който буквално копае снега и държи колата учудващо стабилна в тези тежки зимни условия.
Audi e-tron е най-важният модел на марката за последните десетилетия (тест драйв)
Mercedes-Benz GLC F-Cell: Карахме първия в света водороден хибрид (тест драйв)
Увеличеният размер на кухините в централната част на шарката на протектора целят подобряване оттичането на вода и задържането на снега. Точно последното словосъчетание може би няма да ви се повярва, но именно то прави Blizzak LM005 толкова добра на сняг. Никога не съм мислил, че, когато една зимна гума задържа снега по грайферите, тя ще предлага по-добро сцепление. Но това ми бе обяснено от Стефано Модела, бивш пилот във Формула 1, на когото повярвах. И след това се убедих сам.
Bridgestone Blizzak LM005 ще бъде налична през тази година в 116 размера (от 14'' до 22''), с още 40, които ще последват през 2020 година. Серията покрива 92% от пазарното търсене, както и 90% при високи размери на джантата от 17 цола и нагоре, за повечето пътнически автомобили и SUV-та. 24 популярни размера ще се предлагат и с уникалната технология DriveGuard Run-Flat (RFT) на Bridgestone. С DriveGuard RFT, водачите могат да запазят контрола и да продължат да шофират безопасно за 80 км при скорост до 80 км/ч след евентуално спукване на гумата.