Н е е случайно, че всички туристи обикалят първо катедралите в един град, след това минават към второразрядните забележителности. Причината е, че всяка една катедрала представя историята на целия град, дори на цяла една епоха. Нещо подобно мога да кажа и за новия SUV-флагман на Audi.
Гледаш го отвън – монументален като „Св. Александър Невски”. Влизаш в интериора и се потапяш в атмосферата на страхотното майсторство на дизайнерите. Изминаваш 500 км и се убеждаваш в ненадминатите умения инженерите, създали този автомобил. Всичко в него е монументално. И цената му е такава, но тя е абсолютно оправдана предвид факта, че единственият проблем, който аз открих в този автомобил, е огромното му тегло. Но то е очаквано, тъй като Q8 е натъпкан до козирката с всевъзможни глезотии и технологии, които правят пътуването изживяване, което не искаш да свърши.
Вече почти 20 години пиша за автомобили и през това време има неща, които не са се променили. Едно от тях е нежеланието ми някой търговец да ми обяснява нещо за колата. Но точно в този случай съм доволен от факта, че това се случва при взимането на Q8.
Зад волана на Audi Q8
Познавам момчето и знам, че е от най-добрите търговци. За около 10 минути не изпитах желание да го прекъсна, а още по-странното е, че научих неща, които нямаше да разбера, ако той не ми ги бе казал. Едното е, че издаването на такъв автомобил на клиент му отнема около 3 часа, за да обясни всичко. На бих разбрал, че предните стъкла може да са двойни за още по-добра шумоизолация, макар че и с единични двигателят вътре не се чува. Показа ми как работи приложението и какво мога да правя и следя с него. Обясни ми, че технологиите за автономно управление са толкова напреднали, че не само могат да управляват автомобила, но се самообучават и подлежат на безброй настройки. Затова аз въобще няма да ви обяснявам за автономията на тази кола, защото съм от хората, които искат все още пълния контрол върху автомобила да е мой.
Искам да му се радвам докато мога, защото явно в близко бъдеще нещата ще започнат да се променят с още по-големи темпове, колите ще станат още по-умни, а за издаването на един луксозен модел ще отиват не 3, а 5 часа. Тези факти не ме карат да се радвам, защото вероятно всички тези технологии ще отнемат от удоволствието да шофираш, което за мен е от първостепенно значение.
Suzuki Vitara: бензинова динамика с дизелова икономия (тест драйв)
Където философията на карате среща Honda CR-V (тест драйв)
Подобна тежест отдавам и на външния облик. Казах го в началото – Q8 изглежда монументално с решетката на А8, но отзад е просто брутален. Целият светлинен блок (отпред и отзад) е супер атрактивен, като цвето-музикалното шоу на тъмно при отключване е впечатляващо. Няма как да преглътна фалшивите ауспухови накрайници и имитацията на допълнителни въздухоотвори в предната броня, но това е сред малкото минуси, които мога да дам на тази лимузина.
Точно така, Q8 е по-скоро лимузина, а не толкова високопроходим автомобил. Тук веднага ще направя уточнението, че моделът предлага истински офроуд качества, макар да се съмнявам и 0,1% от клиентите му да се възползват от тях. И въпреки това, Q8 разчита на механичен централен диференциал, който разпределя мощността в съотношение 40:60 спрямо предния и задния мост. При нужда той прехвърля по-голямата част от въртящия момент към моста, чиито колела са с по-добро сцепление.
В комбинация с пътния просвет, достигащ максимум 254 милиметра, Q8 няма да има проблем да излезе извън пътя. Окачването с регулируеми настройки на амортисьорите е серийно. При желание може да се поръча пневматичното окачване adaptive air suspension, което позволява богат избор от комфортни или спортни настройки. То позволява промяна на клиренса с до 90 мм спрямо пътните ситуации.
Поиграх си с адаптивното окачване и седемте режима на системата Drive select, но не бих си помислил и за миг (освен за 2-3 снимки) да изцапам тези 21-цолови „валяци” в мръсотията. На тях най-добре им подхожда асфалтът и комфортът на дълъг път. В завоите Q8 отстъпва на Х6 не защото е много по-тежък от него, а просто 5 метрова кола с тегло 2,3 тона няма как да описва завоите така, както би го правил модел с RS емблема отзад.
Режимът Dynamic и ръчната смяна на предавките чрез планките на волана ме позабавляваха известно време през „Петрохан”, но истината е, че тази кола е предназначена да ви предложи възможно най-големия комфорт и уют, а това не включва лашкане в завои с по-високи от разумното скорости.
Ако решите да го правите (или в някаква друга ситуация), системата quattro може да прехвърли до 70% от въртящия момент към предния и до 85% към задния мост. Няма да подмина и възможността да доплатите (2418 лв. с ДДС) за система за завиване на четирите колела: задните завиват под ъгъл до 5 градуса - обратно на предните колела при ниска скорост, с цел подобряване на маневреността, и в идентична спрямо предните колела посока за подобряване на стабилността при висока скорост. Тази система може да ви изуми, когато се опитате да направите обратен завой с тази колосална машина, очаквайки, че ще се нуждаете от паркинга пред „Метро”, за да я изпълните. Но не, Q8 се увива като съчленен „Икарус” и буквално изумява за размерите си.
Изумен останах и от разхода на единствения в момента вариант, а именно Q8 50 TDI. Не, едва ли някога вече ще карам 5,0-литров двигател, а този е само 3,0-литров дизел с 286 к.с. и 600 Нм, които са удоволствие в завоите. Линейното ускорение е експлозивно, но не впечатляващо. Друг е въпросът, че при около два и половина тона (с пътници ш багаж) върнах колата след около 500 км пробег на средно 9,1 л/100 км. Максимумът при изкачването на прохода бе 9,7 л/100 км, а за минимум успях да видя 8,1 л/100 км.
Не знам колко помага т. нар. мека хибридна технология (48-волтова литиево-йонна батерия, работеща с алтернатор), която позволява Q8 да се движи до 40 секунди между 55 и 160 км/ч с изключен двигател. Заводският параметър е 0,7 л/100 км икономия, но за средния разход давам оценка отличен 6.
Така е и за интериора, който е радост за сетивата. Наслаждавам му се всеки път, когато тествам Audi, защото вероятно е най-модерният на пазара. Мога да му сложа определения елитарен и луксозен, но те важат и за преките му конкуренти, затова модерен му приляга най-точно, защото всичко вътре е супер изчистено, бутони почти липсват, а повърхностите просто та карат да ги галиш.
С много дисплеи могат да се похвалят Mercedes и Range Rover, но конфигурацията в Q8, размерите на дисплеите и многото алуминий правят интериора на автомобила да изглежда… страхотно. Знам, станаха много прилагателни, но не мога да се въздържа.
„Животът е прекрасен” на борда на Peugeot 508 (тест драйв)
Infiniti Q50 Hybrid е на легален допинг (тест драйв)
При дължина от близо 5 метра и широчина 2, новият Q8 е по-широк, по-къс и по-нисък спрямо Q7, но интересното е, че той не се сравнява с него, тъй като вътрешният му обем е много по-близо до лимузината А8. Това ще рече, че той бие преките си конкуренти в параметрите дължина на интериора и простор в областта на главата, нещо, което по принцип се изтъква за моделите със силно скосена линия на покрива.
Обикновено не съм човек, който обръща сериозно внимание на качеството на музиката, но тук просто ми се наложи, защото интериорът е отлично обезшумен. „Обикновеният” Bang & Olufsen ме радва със звука на любимия ми метъл, а за перфекционистите има глезотия на стойност 13 500 лв., изразяваща се в 23-каналев усилвател, 23 високоговорителя и обща мощност 1920 W.
Прекалено много са, но 3551 лв. са нищо за убийствените HD Matrix фарове. Това е екстра, което този автомобил трябва да има. Задължително. С диоптър 2,25 не се чувствам особено комфортно да шофирам нощем. Но сега излязох умишлено на нощна разходка. И матричните фарове буквално прорязват нощта. Беше… вълнуващо.
Ако заложа на клишето и кажа, че Q8 се появи много след X6 и GLE Coupe, няма да сбъркам. Това, според някой, много ще му пречи. Но не и според мен. Вярно е, че влезе последен в нишата на SUV-купетата, но също така е вярно, че не им отстъпва по нищо, дори напротив, той е много по-просторен от тях, а комфортът на возията е съизмерим с този на Mercedes. Може и да е маловажно, но от тримата е единственият, който в такъв огромен автомобил и форма предлага странични стъкла без рамки. Последното е само малък щрих към всички онези качества, които ме накараха да се влюбя в тази катедрала на колела.
Технически характеристики:
Audi Q8 50 TDI Quattro tiptronic
Размери
Дължина, мм: 4999
Широчина, мм: 2000
Височина, мм: 1710
Междуосие, мм: 2999
Тегло, кг: 2300
Двигател
Вид: V-образен, 6-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 2995
Макс. мощност, к.с.: 286
Макс. въртящ момент, Нм: 600
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 245
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,3
Среден разход, л/100 км: 6,6 – 6,8
Вредни емисии СО2, г/км: 172-179
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 152 461
(Ford)Focus-мокус, Golf ще бере ядове (тест драйв)
BMW X2 е кросоувър аналогът на горещите хечбеци (тест драйв)