Н икой вече не се интересува от 3-врати купета в класа на семейните автомобили. Преди време Volkswagen разбра това, заменяйки Scirocco с T-Roc. Сега на ред е Kia, която заменя 3-вратия полу-хотхеч pro_cee’d с този атрактивен заместник. Не само това, но и името му вече не е толкова объркващо: Proceed. А още по-впечатляващо е, че този нишов модел не е поредното кросоувър предложение. Чудесата никога не спират!
Аз останах леко объркан, защото новият модел на Kia изглежда като по-компактно, по-добре балансирано копие на Porsche Panamera Sport Turismo. Изглежда дълъг, нисък и елегантен, но не е нито голям, нито тежък. Линиите му са отлично изваяни, а профилът е елитарен, придаващ вид на луксозен модел с ценови диапазон двойно над цената си от около 50 000 лв. Това е автомобил, който няма реални конкуренти, защото най-близкия му такъв е Mercedes CLA Shooting Brake, който обаче струва поне 10-ина хиляди над предложението на Kia. И, както сам се убедих по време на теста в Барселона, зад волана на Proceed ще се чувствате като обект на голямо внимание от останалите участници в движението.
Не преувеличавам, Kia Proceed кара хората да се обръщат след нея, а това, с ръка на сърцето ще призная, не се удава на други модели на марката, като изключа Stinger. За разлика от последния, който е навъртял над 20 000 тестови километра на „Нордшлайфе” и под дългия преден капак е монтиран 3,3-литров битурбо V6 с 370 к.с., тук имаме нещо далеч по-прозаично, но също толкова атрактивно като визия.
Зад волана на Kia Proceed
Подобно на Stinger, Proceed хвърля ръкавицата към далеч по-скъпи и луксозни модели. Гранд турерът на Kia се цели в BMW Серия 4 GS, докато шутинг брейкът е насочил поглед към Mercedes CLА Shooting Brake. Звучи дръзко, но това е самата истина. Спокойно мога да нарека Proceed „народната Panamera”, с което няма да сбъркам, но „ножицата” е прекалено голяма, за да се правят подобни сравнения. И въпреки това задницата на Proceed са доближава много до тази на модела от Цуфенхаузен, като в случая тази прилика е в полза на Kia.
За отличното визуално впечатление се грижи снижената и издължена линия на покрива, задната С-колона, 18-цоловите джанти и тънките стопове, свързани по между си със светодиодна оптика. В предницата няма новости спрямо хечбека и комбито, като при версията GT се забелязва само тънка червена ивица в предната броня, която минава и през дължината на автомобила.
BMW X3 M40i е мехлем за сетивата (тест драйв)
Audi e-tron е най-важният модел на марката за последните десетилетия (тест драйв)
За атрактивната визия отзад допринасят още спойлерът над вратата на багажника, в който се откроява третата стоп светлина, наподобяваща този елемент в болидите от Формула 1. Дифузьорът и големите ауспухови накрайници не са истински, но пък стоят много добре на целия облик, който, макар и не толкова дързък като при прототипа, буквално приковава погледите.
И ако бях подготвен за визията на Proceed, въобще не бях подготвен за това, което той може да предложи на пътя, по-скоро на пистата, където бе основното ми запознанство с модела. Точно така, на писта, при това на страхотна такава: Parcmotor Castelloli с дължина 4140 м, 11 завоя и много сериозна денивелация. За пореден път Kia демонстрират качествата на модела си на състезателна писта, този път в близост до Барселона. Беше повече от наложително за Stinger, но шофиране на писта на един шутинг брейк говори за увереността на марката в качествата на продукта.
Mercedes-Benz GLC F-Cell: Карахме първия в света водороден хибрид (тест драйв)
Infiniti Q50 Hybrid е на легален допинг (тест драйв)
Леко бях притеснен, тъй като силният дъжд предполагаше възможност този тест да бъде съкратен, но нищо подобно. За мое огромно удоволствие, групата се състоеше предимно от инстаграмъри, някои от които дори нямаха книжки, а други ги повозиха, за да си намерят място на пистата за снимки. Затова път аз направих три тура от по 4 обиколки, които ми бяха достатъчни да се убедя в няколко неща.
Първото е, че Proceed се държи нетипично стабилно за автомобил с такава каросерия. Окачването отпред е McPherson, а отзад многораменно, но пружините са втвърдени, а окачването снижено с 10 мм спрямо хечбека, за да се даде по-добра стабилност на пътя. Това, комбинирано с гумите Michelin Sport, Електронния контрол на стабилността и Torque Vectoring by Braking (система, прилагаща спирачно усилие върху вътрешните на завоя колела, за да се намали недозавиването), правят Proceed неочаквано директен и прецизен на пистата.
Карах го на много мокра и след това на изсъхваща писта, сравних го директно и с хечбека Ceed GT, затова с ръка на сърцето мога да кажа, че останах възхитен от пътното му поведение. Автомобилът се предлага във версия GT Line и GT, като за пистата беше само най-наточената версия, разчитаща на 1,6-литров турбо мотор с 204 к.с. В Proceed тъй върви със 7-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител, която не е предназначена за юркане на писта. Но пък 6-степенната ръчка в Ceed GT е идеална за тази цел.
Skoda Kodiaq RS разчита на 500 Нм от най-мощния дизел на марката (тест драйв)
Audi Q8 е като катедрала на колела (тест драйв)
Другите две бензинови възможности за задвижване са 3-цилиндровият 1,0 T-GDi със 120 к.с. и 1,4-литров турбо бензин (140 к.с.). Четвъртият агрегат е чисто новият 1,6-литров Smartstream (136), най-чистият дизелов мотор на Kia. Но най-мощният бензин има и още едно преимущество: звукът. Вярно е, увеличава се частично през колоните в интериора, но както вътре, така и отвън звукът е много добре балансиран, достоверен и не дразни, напротив.
Таблото е обособено в 2 зони: в горната е разположен "плаващ" 7-инчов екран на инфотейнмънт системата, а в долна част са контролните панели за аудио системата, отоплението и вентилацията. Приборите на приборното табло са много ясни, но дисплеят между тях е малък. Конфигурацията на всички уреди и контролни бутони е интуитивна, но и аналогова, което прави работата с тях лесна, но пък и не толкова модерна, колкото е външният облик на автомобила.
Седалките са много добри, с достатъчно добра странична опора. Да, атрактивният профил е дошъл за сметка на място за главата на пътниците. Но това е било добре преценен ход, тъй като тази кола не е насочена толкова към семействата, а към по-младите и активни хора, които още не са стигнали до темата деца, а предпочитат отзад да прекарват маунтинбайкове или оборудване за къмпингуване. При сгънати задни седалки полезният обем е 1465 л, а при изправени – 594, което е само с 31 л по-малко отколкото при комбито Ceed.
Обемът от 594 л (с 31 под този на Ceed SW) е предостатъчен да натоварите оборудването за едноседмично къмпингумане на дюните (ако останат такива) на морето.
С последното се свързва най-голямото объркване, тъй като имаме типично комби и сега шутинг брейк, което ще е интересно да се види как ще се отрази на клиентите. Другият фактор ще е цената. Такава все още няма, но за най-наточената версия Proceed GT в Германия се искат 31 900 евро. Тук тя ще е малко по-ниска, вероятно около 60 000 лв. (и малко отдолу), но и това не е малко. Така си мисля аз, но същото смятах и по отношение на Kia Stinger. А последният вече има 15 реализирани продажби в България, което ме кара да смятам, че Proceed, вторият имидж мейкър и най-елегантен модел в цялата гама на Kia, ще ме обори отново. Даже съм сигурен в това.