А втомобилът, който познаваме в настоящия му вариант, са промени в началото на октомври. Може и да не го разбирате, може и да не го приемате, а може и да спорите по темата „За” и „Против” електромобили и „зелени” автомобили като цяло, но неизбежното ще се случи.
А то е свързано с факта, че на 3 октомври членовете на Европейския парламент гласуваха за кардинална промяна на автомобила. Те приеха, че към 2025 г. автомобилите трябва да отделят с 20% по-малко въглероден диоксид (СО2), а през 2030 г. с 40% по-малко от настоящите нива!
Има и допълнително изискване, до 2030 г. общо 35% от продажбите на нови автомобили да са на модели с ниски или нулеви нива вредни емисии. Не се залъгвайте, всичко това ще доведе до коренна промяна на автомобилния парк. Вярно, в България ще го приемем последни, но неизбежното ще се случи: двигателят с вътрешно горене постепенно ще отиде на втори план.
Това е причината, заради която до 2022 г. концернът Daimler ще предлага над 130 електрифицирани модели – от 48-волтови версии, през плъг-ин хибриди до 100-процентови електрическите модели. През 2022 г. Daimler ще има на пазара 10 изцяло електрически модела, които през 2025 г. ще съставляват между 15 и 25% от общите продажби на Mercedes. Запознах се с тези цифри по време на международния тест драйв, на който Mercedes-Benz показа EQC стратегията си за бъдещето.
За огромно мое удоволствие имах възможността да съм един от първите българи, които можаха да тестват водородния плъг-ин автомобил GLC F-Cell. Още сега ще ви кажа, че този автомобил няма да го видите в България, но той е сред имидж мейкърите на компанията. Той ще е рядка среща и в Германия, тъй като водородните зарядни станции в страната в момента са само 50 (с планове да станат близо 400 до 2023 г.). Но инженерите на Mercedes са се опитали да неутрализират този недостатък, добавяйки към задвижването електромотор и пакет литиево-йонни батерии, които да му осигурят пробег до 51 км (NEDC), който да неутрализира нуждата от често зареждане с водород.
Mercedes-Benz S 560e: S-класата на хибридите (тест драйв)
Audi Q8 е като катедрала на колела (тест драйв)
Прекарах дълго време в ровенето из архивите ми, за да видя кога за пръв път съм писал за водороден автомобил. Вероятно е било в самото начало на века, но тъй като тогава все още по редакциите се пишеше под MS-DOS, архивът ми не е пълен. Но открих материал за Toyota FCHV от 2002 г. Предвижданията от тогава, че водородът е бъдещето, не се оправдаха. За момента само Toyota и Япония продължават усилено да развиват тази технология с Mirai (и мрежа зарядни станции), но сега и Mercedes имат своя прочит, който е малко по-различен и осъвременен за Европа.
Въпреки своя обикновен външен вид (изключват цветовете на някои от тестовите автомобили), Mercedes-Benz GLC F-Cell е много впечатляващ технологично автомобил. Вместо традиционен бензинов или дизелов двигател под предния капак, F-Cell принадлежи към една малка част автомобили, които залагат на технология с горивни клетки.
Същите са големи и трудни за монтиране, а това налага определени компромиси с други аспекти на автомобила. Но е и в случая, тъй като пакетът на Mercedes е толкова компактен, че е монтиран в ограниченото пространство на двигателния отсек на GLC. Не само това, но той е монтиран на същите точки, на които се захваща конвенционалният двигател. Под пода пък са инсталирани два цилиндрични резервоара, чийто общ обем е 4,4 кг компресиран течен водород.
Дотук нещата не звучат много сложно, но инженерите не са спрели дотук. Течният водород се използва за захранване на горивната клетка, която играе ролята на един вид генератор за електромотора. На борда има и допълнителен пакет литиево-йонни батерии с капацитет 13,5 kWh, които също захранват мотора. При пълни резервоари с водород и заредена батерия, F-Cell може да измине 478 км.
Suzuki Vitara: бензинова динамика с дизелова икономия (тест драйв)
Където философията на карате среща Honda CR-V (тест драйв)
Вярно е, това не е пробегът, който може да се очаква от конвенционален двигател, но е съпоставим с по-луксозните Jaguar I-Pace и Tesla Model S. И докато споменатите модели се нуждаят от часове за зареждане на батериите в домашния ел. контакт, резервоарите за водород на F-Cell се пълнят за само три минути. Това при условие, че намерите подобна зарядна станция, тъй като в Германия все още са само 50.
Идеята е да се неутрализира проблемът с дългото зареждане на батериите, но и тук ще се нуждаете от час и половина, за да се заредят вашите батерии. С тях 51 км в реална пътна обстановка няма как да се изминат, но 35 км със сигурност ще са ви достатъчни за ежедневното пътуване до офиса и обратно. След това в ход трябва да влезе водородът.
Автомобилът предлага следните режими: Hybrid (оптимално разпределение на разхода между двата източника на енергия), F-Cell (батерията запазва заряда, работят горивните клетки), Battery (автомобилът се задвижва само от батерията) и Charge (ускорено зареждане на акумулаторите по време на движение).
Въпреки много сложната си технология за задвижване, F-Cell е много подобен до повечето други електромобили по отношение на возията. Електрическият мотор предлага 365 Нм въртящ момент (211 к.с.), които са налични веднага и ускорение е повече от прилично, макар да не може да се мери с най-добрите показатели.
Уникалното очакване на F-Cell, което е съставено от спираловидни пружини отпред и еднокамерни въздушни пружини с автоматичен контрол на нивото отзад, осигуряват сравнително комфортно пътно поведение.
Имах възможността да карам автомобила само в града, където работеше само електромоторът. Мога да кажа, че шасито е доста добре балансирано, а неравностите на пътя почти не се усещаха. Най-голямо впечатление ми направи усещането, че шофирам изключително тежък автомобил. Не казват колко тежи, но масата се усеща при всяко спиране или по-рязка маневра с волана. Усещах се странно, но в добрия смисъл, защото друг път може и да нямам възможност да карам подвижна водородна бомба (не, резервоарите са с двоен кожух).
Моделът вече има и първите си купувачи в лицето на част от германските министерства, националната водородна организация NOW, H2 Mobility и железопътната компания Deutsche Bahn. Към тях трябва да се присъединят още Air Liquide, Shell и Linde, администрациите на Щутгарт и Хамбург. Интересното е, че всички автомобили GLC F-Cell не се продават напълно, а се отдават под наем, като разходите за тях включват поддръжката и необходимите ремонти през целия период.