Д окато западните политици се фокусираха върху заплахата от силно субсидираните електрически автомобили Китай и защитиха пазарите си с мита, американските и европейските автомобилни производители са изправени пред по-голяма конкуренция от китайските автомобили с ДВГ. Същите представляват 76% от китайския автомобилен износ от 2020 г. насам, а общите годишни доставки скочиха от 1 милион до вероятно над 6,5 милиона тази година, според данни на китайската консултантска компания Automobility.
Бумът в износа на бензинови автомобили се дължи на същите субсидии и политики за електрически коли, които съсипаха китайския бизнес на автомобилните производители, включително Volkswagen Group, General Motors и Nissan, като гарантираха десетки китайски производители на EV и предизвикаха опустошителна ценова война, установи проучване на Reuters.
Този отчет за глобалната експанзия на китайските автомобилни производители се основава на преглед на Reuters на данни за продажбите на автомобили от десетки страни и интервюта с повече от 30 души, включително ръководители на 11 китайски и 2 западни автомобилни производители, мениджъри по дистрибуция на китайски марки и анализатори в индустрията.
Сред най-големите износители са държавните гиганти, включително SAIC, BAIC, Dongfeng и Changan, които исторически разчитат на съвместни предприятия с чуждестранни автомобилни производители за печалби и инженерно ноу-хау. Тези партньорства започнаха през 80-те години на миналия век като случайни бракове, наложени от Пекин като цена за достъпа на чуждестранни играчи до Китай.
Съвсем наскоро, с възхода на иновативните частни китайски производители на електрически автомобили, водени от BYD, продажбите на тези съвместни предприятия рязко спаднаха. Годишните продажби на SAIC-GM в Китай, например, паднаха от над 1,4 милиона до 435 000 между 2020 и 2024 г., според данни на SAIC.
Сега тези държавни играчи трупат продажби на експортни пазари, които някога са били собственост на същите чуждестранни автомобилни производители, които са техни партньори в Китай.
Износът на SAIC – предимно на собствени марки, без GM – скочи от близо 400 000 годишно през 2020 г. до над един милион миналата година. Износът на Dongfeng от близо 250 000 миналата година, което е почти четирикратно увеличение за пет години, се оказа критичен, тъй като продажбите на китайските му партньорства с Honda и Nissan навлязоха в „низходяща спирала“.
Няма съмнение, че засега бензиновите автомобили се продават по-добре на второстепенни пазари, като Източна Европа, Латинска Америка и Африка, с оскъдна инфраструктура за зареждане на електрически коли. В дългосрочен план Пекин се стреми да доминира на пазара на електрически автомобили и плъг-ин хибриди в световен мащаб.
Chery оглавява списъка на автомобилните износители от Китай
Най-големият износител на автомобили в Китай е Chery, чиито глобални продажби скочиха от 730 000 до 2,6 милиона между 2020 и 2024 г. Chery, която има както държавни, така и частни собственици, увеличи годишния си износ през периода с около един милион бройки - главно чрез автомобили, задвижвани с бензин, които съставляват четири пети от продажбите ѝ.
Топ 10 износители на Китай включват пет други държавни автомобилни производители и два частни, Geely и Great Wall Motor, които също продават повече бензинови коли, отколкото електрически. Само двама от топ 10 износители на автомобили се фокусират изключително върху EV.
Единият от тях е американският пионер Tesla. Другият е BYD, който продава само електрически коли плъг-ин хибриди. Навлизането на BYD в чужбина тази година го направи втория по големина износител от Китай и насочи износа на страната към плъг-ин хибриди.
Въпреки това, износът на автомобили с бензинов двигател от Китай е на път да надхвърли 4,3 млн. и представлява близо две трети от общия брой за тази година.
Китайците представляват сериозна заплаха за други световни автомобилни производители
Стремежът на китайските автомобилни производители да изнасят бензинови автомобили може да се проследи до правителствените политики, които създадоха излишък от фабричен капацитет за тяхното производство. Бързият растеж на производството на електрически коли в Китай е спрял поточните линии, способни да произвеждат до 20 милиона автомобила с бензинов двигател годишно, според оценките на главния изпълнителен директор на Automobility Бил Русо. Такива непродуктивни режийни разходи повишават разходите, притискайки автомобилните производители да пренасочат капацитета си за износ.
Консултантската компания AlixPartners прогнозира, че годишните продажби на китайските автомобилни производители извън Китай ще нараснат с 4 милиона превозни средства до 2030 г., заемайки значителен пазарен дял в Южна Америка, Близкия изток, Африка и Югоизточна Азия.
В страната се предлагат 33 китайски марки, които са стартирали или обявили продажби в Полша от 2023 г. насам, като много от тях продават предимно или изключително автомобили с бензинов двигател.
Казваме това, защото броят на китайските марки в България постоянно расте, а утре у нас официално ще стъпят още два – Omoda и Jaecoo. И това далеч няма да е краят. Тепърва очакваме BYD, Nio и компания.