Д анните за разхода на гориво, записани в техническите параметри на автомобила, винаги са били обект на разгорещени дискусии: как се стига до тази цифра? Не и в живота! Там нямаме шофиране в лабораторни условия, затова и крайният резултат винаги е с няколко литра повече: задръствания, качество на горивото, както и високите скорости по магистралите оставят отпечатък върху разхода дори на нов автомобил. Но с годините апетитът нараства още повече. Това е симптом, който трябва да подскаже на собственика, че е време за обслужване. А понякога и за ремонт.
Тривиалната поддръжка - масло, филтри, свещи - е най-доброто нещо, което може да се направи за една кола, без значение от параметрите на километража. Повечето шофьори знаят, но все пак да кажем: използването на автомобила предимно в града натоварва много автомобила, така че плановото сервизиране и смяна на консумативи трябва да се извършва два пъти по-често, отколкото е предписано в ръководствата. Това е първото нещо.
Второ, много хора се доверяват на заместители, например наливат масла на марки, различни от предписаните от производителя. В такъв случай трябва да се има предвид, че сервизният интервал се скъсява. Това е важно да се направи не само от гледна точка на ресурса на силовите агрегати, но и от гледна точка на разхода на гориво: запушен въздушен филтър, мръсна дроселова клапа и износени свещи пряко влияят върху „апетита“ на автомобила.
И ако горното е свързано с разходи, то повишаването на разхода би могло да е свързано с повреда, която от своя страна да струва много повече от обслужване на колата.
След като идентифицирате увеличен разход на гориво, трябва да обърнете специално внимание на проводниците под високо напрежение: отворете капака и стартирайте колата вечер, когато започне да се стъмва. Ако забележите искри от тях, това е сигурен признак за необходимостта на смяна на въпросните проводници.
Също така си струва да проверите бобините на стартера: ако гуменият връх в края, който е поставен върху свещите, е сух и напукан - когато го огънете с пръсти, се появяват истински процепи - тогава е време да ги смените. Не бобините, а самите накрайници - които са много по-евтини.
Много често срещана причина за увеличен разход на гориво е пробив на тръбата, излизаща от въздушния филтър, което води до това, че дроселът започва да се „обогатява“, и горивото да прелива.
Повреда на тръбата, износване на уплътненията или, както се случва, изтичане на въздух под инжекторите винаги води до повишен разход на гориво. Винаги. И не си струва да продължавате да шофирате, освен за да стигнете до крайната точка, но след това трябва да го смените.
Между другото, относно течовете: горивото може да не попадне в дросела, а в горивните камери. Факт е, че налягането в системата е доста високо, около три атмосфери, така че дори минимална дупка гарантира голямо изтичане.
Прогнил резервоар, износен или скъсан маркуч в главния тръбопровод или лоши уплътнения навсякъде могат лесно да станат източник за повишен разход на гориво. Това включва и работата на инжекторите, които могат да се повредят поради контакт с посредствено като качество или мръсно гориво. Между другото, запалителните свещи ще ви „кажат“ за проблеми с инжекторите: белите въглеродни отлагания показват, че в цилиндъра влиза повече гориво, отколкото е необходимо. И ако има само една такава свещ, тогава отговорът е очевиден.
Мнозина започват да се вайкат и да скубят косите си, мислейки за най-лошото – терминална повреда на двигателя например. Но преди да се побъркате и да започнете сметки за семейния бюджет, трябва да проверите най-простите решения. Локализирането на проблема е половината от въпроса, останалата половина трябва да се реши с хладна глава, а не истерично, след четене на форуми, купуване на скъпи части, които може да не са необходими изобщо.