В интервю за Handelsblatt, европейският комисар по транспорта Апостолос Цицикостас се отговори на въпроса дали ЕС ще разреши не само хибридни системи за задвижване, но и конвенционални двигатели с вътрешно горене, заявявайки, че ЕС е „отворен за всички технологии“ и че Комисията ще включи „всички технологични разработки“ в новите разпоредби.
Тези забележки са тясно свързани с последните развития в Германия. Очаква се Европейската комисия да представи ново предложение за цели CO₂ от 2035 г. през декември. Необходимостта от преразглеждане на тези цели е очевидна от известно време.
Миналата седмица германската управляваща коалиция постигна съвместна позиция на федералното правителство по време на коалиционна среща: канцлерът Фридрих Мерц призова Урсула фон дер Лайен да разгледа не само електрическите автомобили, но и плъг-ин хибриди, превозни средства с удължаване на пробега и „високоефективните“ двигатели с вътрешно горене при преразглеждането на ограниченията за автопарка на ЕС от 2035 г.
С изявленията на Цицикостас „високоефективните“ двигатели с вътрешно горене наистина биха могли да имат бъдеще след 2035 г., поне първоначално. Гръцкият политик обаче бързо поясни, че ЕС ще оцени и „ролята на горивата с нулеви и ниски емисии, включително усъвършенствани биогорива“.
Двама други служители на Комисията съобщават, че са потвърдили пред Handelsblatt, че „традиционните двигатели с вътрешно горене ще бъдат разрешени, при условие че се захранват изключително с биогорива или е-горива“.
Първоначално 10 декември беше определена за дата, на която Европейската комисия ще представи новия „Автомобилен пакет“, включващ ограничения за емисиите CO₂ за автопарка. В интервюто обаче Цицикостас посочи, че пакетът може да се забави с „няколко седмици“. Въпреки че Комисията работи „много усилено“ за финализирането на пакета през декември, според комисаря той може да не е готов до началото на януари. А това може да се тълкува, че по пакета се правят промени в последния момент, след като през последните месеци натискът върху ЕК стана много сериозен.
Между другото, очаква се „Автомобилният пакет“ да включва не само нови регулации за целите на CO₂, но и „нови стимули за електрически превозни средства в корпоративните автопаркове“. Конкретиката на тези стимули остава неясна.