Н а силно конкурентния световен пазар на електрически коли нещата се обръщат, принуждавайки дори пионери като Tesla да преосмислят стратегията си. Според Джон МакНийл, бивш президент на Tesla от 2015 г. до 2018 г., компанията е научила много от китайските си конкуренти, съобщава InsideEVs.
Тя е усвоила ключови уроци за спестяване на разходи от тях, но въпреки това компанията все още е изправена пред сериозни препятствия в задържането на пазарния си дял. По-конкретно, Tesla се стреми да подражава на дисциплината на китайските производители при повторното използване на компоненти: много части като двигатели, помпи, окабеляване, електроника, се споделят в множество модели, вместо да се изработват индивидуално за всеки.
Тази стратегия драстично намалява сложността и разходите на производството, което помага на производителите да произвеждат автомобили по-достъпно, като същевременно се мащабират по-бързо. Tesla бързо приложи този урок, в резултат на което Model 3 и Model Y споделят приблизително 75% от частите си.
Това е тактика, която подкрепи способността на компанията да определя ниски цени на най-популярните си автомобили. Идеята беше проста: да се вземе това, което работи на чувствителния към разходите китайски пазар, където конкурентните цени и ефективното производство печелят купувачи и да се приложи към глобални модели.
Въпреки успешното интегриране на тази производствена ефективност, инерцията на Tesla се забавя, особено на най-големия пазар на електрически превозни средства в света - Китай. Основното предизвикателство е огромната скорост и хиперлокализацията на конкуренцията. Китайските марки не само са възпроизвели ефективността на Tesla. Те са я изпреварили в локално фокусираните иновации и въвеждането на функции, съобразени с китайския потребител.
Освен това, Tesla е в капана на геополитическите противоречия. Компанията се бори с намаляващ пазарен дял в Китай на фона на агресивни местни ценови войни и едновременно с това е принудена да преработи веригата си за доставки, за да премахне произведените в Китай компоненти от американските си производствени линии. Тази промяна, предизвикана от търговските напрежения между САЩ и Китай и регулаторния натиск относно сигурността и съответствието на данните, добавя значителна сложност и разходи.
Освен това, по-старите модели на Tesla сега са изправени пред нарастващо възприятие, че са „по-малко свежи“, тъй като конкурентите заливат пазара с по-нови дизайни, локализирани функции и агресивно конкурентни цени. Tesla направи много неща правилно: разпозна силните страни в китайското производство на електромобили, реверсира доказани идеи и оптимизира производството, за да намали разходите.
За известно време това направи автомобилите ѝ като цяло конкурентоспособни. Но пейзажът на електромобилите се промени. Китайските производители вече не са просто ефективни имитатори. Сега те са новатори сами по себе си, с конкурентни цени, бързи цикли на разработка и тясно съответствие с предпочитанията на местните потребители.