С нарастването на популярността на електрическите коли, повтарящ се въпрос е дали те представляват нови рискове за здравето. По-специално дали електромагнитните полета (ЕМП), генерирани от техните батерии, окабеляване и електрически двигатели, биха могли да застрашат шофьорите и пътниците.
Безпокойството произтича от нискочестотните магнитни и електрически полета, произвеждани от високоволтови компоненти и електрониката в електромобилите. Така се зароди твърдение, че зареждането на EV е вредно за хората.
Въпреки това, множество всеобхватни проучвания показват, че нивата на радиация в съвременните електрически коли остават много под установените прагове за безопасност. Като цяло са сравними с тези в конвенционалните автомобили с двигател с вътрешно горене, съобщава CarScoops.
Един от последните анализи е на ADAC. Резултатите накратко: EV не са по-опасни от което и да е друго модерно превозно средство и в някои случаи дори излъчват по-малко електромагнитни вълни от колите с ДВГ.
Тестът е направен по поръчка на германския офис за защита от радиация. Избрани са 11 популярни електромобила, два хибрида и един бензинов модел.
След това в колите е поставен тестов манекен с множество сензори. Той е разположен на две различни места в колата и са измервани излъчванията около него по време на шофиране, зареждане и други „реалистични условия“, за да се провери дали се генерират опасни нива на радиация.
Резултатите показват кратки увеличения на силата на магнитното поле по време на рязко ускорение или спиране. Във всички случаи обаче повишението е много под регулаторните норми за безопасност – под 20% от лимита. В нито един момент човешкото тяло не е изложено на повишен риск, като същото важи и за чувствителна електроника като пейсмейкърите например.
Всъщност най-силното електромагнитно излъчване се генерира от подгрева на седалките, независимо от задвижването на колата. И в този случай обаче нивата са далеч от лимитите.
Подобна е ситуацията и при зареждането на EV. Ако се използват мощни бързи зарядни, тяхното излъчване е дори по-ниско от стандартните по-бавни AC зарядни. И отново във всички случаи завишението е минимално, само около щепсела и само в началото на зареждането.
Въпреки че „радиацията“ от EV често попада в заглавията, настоящите научни доказателства не подкрепят твърдението, че електрическите автомобили представляват ясна заплаха за здравето на водачите или пътниците. Повечето измерени електромагнитни полета остават под установените граници за безопасност, а общото излагане изглежда сравнимо с това в традиционните превозни средства.