Д нес собствениците на нови автомобили знаят, че диагностиката на ДВГ е задача за професионалист с богати познания и опит, както и цял арсенал от високоспециализирани инструменти.
Но има и начин, благодарение на който всеки сам може да постави първоначална диагностика на автомобила си, обикновено натрупал някоя и друга година работа. За идентифициране на проблем ви е необходим само бял лист хартия.
Моторното масло е не само най-важният елемент от експлоатационния живот на двигателя с вътрешно горене, но и качествен показател за неговото състояние. Може да ви каже за необходимостта от поддръжка и ремонт по-рано и по-точно от електронните джаджи, просто трябва да знаете начина за „разпит“.
Опитните шофьори може да се чували за него: през 1948 г. Shell представи много прост, но висококачествен метод за тестване на моторно масло, който все още се използва по целия свят. Върху бял лист хартия се капваше моторно масло от масломерната щека. Задача, която е изпълнима от всички, без изключение. Първо обаче двигателят трябва да се подгрее до работна температура.
След това се извежда масломерната щека, която е предназначена за измерване на нивото на маслото. Ако е ниско – тогава е ясно, трябва да се долее. Но е добре да се отчете и консистенцията на маслото: ако то е гъсто и пада върху хартията в тежка капка, тогава всичко е наред. Размерът на възможните ремонти току-що е намалял значително. Ако маслото се излива като вода от щеката, трябва да се вземат мерки, като най-добре е веднага да го смените, без да чакате последствията.
След това трябва да проучите получения „материал“: след няколко часа, рязко, маслото се абсорбира в хартията и оставя петно, което трябва да се изследва внимателно. Капката върху хартията е хомогенна и черна само на пръв поглед: след като изсъхне малко, тя може да покаже голямо разнообразие от различни заболявания на ДВГ-то и също така ще ви позволи да оцените доста точно състоянието на самото масло.
Първото нещо, с което трябва да започне всеки анализ, е дали маслото на хартията проблясва или не. С други думи, има ли метални стърготини в масления остатък? Ако случаят такъв, не се налага да търсите други причини, двигателят е повреден и ресурсът му е достатъчен само за да стигнете до мястото за бъдещия ремонт. Кой от детайлите е повреден вече не е толкова важно, тъй като двигателят определено трябва да бъде разглобен и такава сложна и скъпа операция - както по отношение на работата, така и на консумативите - със сигурност ще има смисъл да се сменят всички износени и съмнителни елементи наведнъж.
Ако не забелязвате проблясъци в маслото, издишайте спокойно и продължете към теста на Shell.
Започвайки от средата на петното: маслото от всеки използван двигател ще образува сърцевина, чиито ръбове (обикновено черни) показват съдържанието на сажди, въглеродни отлагания и други елементи на стареене на маслото. Ако няма петно в средата, маслото не се справя с една от основните си функции - измиването. Няма нужда да купувате същото масло следващия път.
Следващият кръг ще ви разкаже за експлоатационния живот на моторното масло: колкото по-тъмно е, толкова по-дълго е било в експлоатация. Най-важният може би е третият „кръг“ - контурът на петното: ако е гладък, тогава маслото е хомогенно. Но ако е накъсан, тогава в маслото има вода, което говори не само за необходимостта от ранна подмяна: двигателят, като затворен кръг, събира вода по естествени физически причини. Да, кондензът може да бъде не само в карбуратора, но и в самия двигател. Размерът на петното също е важен: ако е голямо, тогава горивото попада в маслото, необходима е професионална диагностика и установяване на причините.
Не би било излишно, тъй като вече така или иначе правите диагностика, да доближите салфетка до ауспуха, като няколко пъти го форсирате чрез натискане на педала на газта. Ако върху хартията се появят черни капки, придружени със силна миризма на моторно масло, тогава уплътненията и пръстените на клапана се нуждаят от внимание. Време е да започнете да спестявате за основен ремонт на двигателя.
Като изпълните поредица от описаните по-горе процедури, можете ясно да определите състоянието на двигателя и да прецените необходимостта от ремонт.