З апалителните свещи се използват за получаване на искра, която запалва сместа въздух-гориво. Ако поне една свещ от комплекта е дефектна, могат да възникнат проблеми при стартиране и работа на бензинов двигател.
Много собственици, купувайки скъпи и „дълготрайни“ свещи, са убедени, че те ще издържат вечно и с тази вяра провокират сериозни повреди.
Основната разлика между запалителните свещи е материалът, от който са направени електродите, както и броят на отрицателните електроди. Краищата на електродите могат да бъдат никел, мед, сребро, платина или иридий. Най-скъпите платинени и иридиеви свещи се използват в двигатели с висока степен на компресия и обикновено имат един страничен електрод. В други модели може да има два, три или дори четири електрода.
Следователно графикът за подмяна зависи пряко от качеството и цената на „консумативите“. Например, в двигателите на Mazda Skyactiv-G, иридиевите свещи се препоръчват да се сменят на всеки 8 години или на всеки 120 000 км. Конвенционалните запалителни свещи, изработени от стоманена сплав, съдържаща никел или мед, трябва да се сменят на всеки 30 000 км.
Какво се случва, ако не смените свещите навреме?
Различните материали, от които е изработена свещта, реагират различно на резки промени в температурата. С течение на времето в керамичния изолатор могат да се появят микропукнатини, което може да позволи проникване на прах в цилиндъра. Работейки като абразив, той причинява надраскване по стените му. В допълнение, искровата междина на запалителните свещи се увеличава, тъй като "консумативът" се износва. Това важи особено за бюджетните свещи, чиито електроди са лишени от редкоземни благородни метали.
Ако поради неизправна свещ възникнат прекъсвания в някои режими на работа на двигателя. В някои случаи бензинът няма да изгори напълно, влиза в изпускателната система, прегрява катализатора и намалява експлоатационния му живот. Разходът на гориво също ще се увеличи. Възможни са и повреди на сензори, системи за впръскване на гориво и други компоненти.
По какви знаци може да определите, че е време да смените свещите?
По правило колата дава индиректни сигнали, че свещите изискват подмяна. Например, алармата трябва да се включи, ако започнат прекъсвания в работата на захранващия блок. Двигателят може да не стартира от първия път и може да изгасне. Динамиката също може да се влоши и да се появи прекомерен разход на гориво.
Състоянието на свещите ще се установи и при външния им оглед. Ако се установи промяна в разстоянието между електродите при развинтени свещи, това е сигурен знак за необходимостта от смяна.
Основни грешки при смяна на запалителни свещи
Работа с горещи свещи
Опитните механици знаят добре, че не можете да започнете работа по смяна на запалителни свещи, докато двигателят не се е охладил поне до 40-50°C, за да не се изгориш.
При горещ двигател, дори когато използвате динамометричен ключ, резбите в гнездото на запалителната свещ могат да се повредят.
Не пренебрегвайки доброто почистване на свещта
Преди да смените запалителните свещи, трябва да почистите моторния отсек. Трябва да премахнете излишната мръсотия и прах около запалителната свещ с прахосмукачка или специални химикали. Ако тази процедура бъде пренебрегната, пясък и мръсотия могат да попаднат в цилиндъра или резбата и да надраскат вътрешната повърхност на буталото и стените на цилиндъра.
Небрежно боравене със свещи
Ако боравите със свещите невнимателно и грубо, те могат да се счупят при отвиване. По правило долната част с резбата в този случай остава в главата на цилиндъра и за отстраняване на счупената част ще трябва да използвате специален гаечен ключ - екстрактор, който се завинтва в счупената свещ.
Завъртане на свещта "на око"
Ако запалителната свещ не е достатъчно затегната, заради недостатъчно разсейване на топлината тя ще прегрее, което може да доведе до изгаряне на електродите, разрушаване на изолатора и повреда на върха на високоволтовия проводник.
Свещта може да се разхлаби заради вибрации и да изхвърчи от гнездото си, като повреди резбата. От друга страна, ако пренатегнете свещта, можете да повредите керамичния изолатор. И това ще доведе до прекъсване на запалването или дори до пукнатини в керамиката.
Почти всички производители на запалителни свещи посочват точния момент на затягане. Обикновено не надвишава 25 Nm.
За да поддържате тези параметри, трябва да се оборудвате с динамометричен ключ - инструмент за затягане на резбови съединения с точно определен въртящ момент. Ако все пак трябва да работите без динамометричен ключ, трябва внимателно да затегнете свещта на ръка и след това да я затегнете, като използвате указанията на опаковката на новите свещи. Като правило се препоръчва да го затегнете на ½ оборот (180°) или ¾ оборот (270°).
Използване на грешен инструмент
Проблеми често възникват и при развиване и затягане на запалителни свещи без специален ключ за свещи. Ако използвате друг ключ, има вероятност свещта да падне на дъното на моторния отсек. В такъв случай тя може да се повреди.