Какви бяха плановете за електрификация, каква е реалността

Вчера шефът на Mercedes каза, че автомобилните производители са изправени пред „перфектната буря“, попаднали под кръстосания огън на търговски войни, бавен ръст, бърза промяна...

Пламен Георгиев,
Audi Q3 Sportback

, Audi

Audi Q3 Sportback

З атруднените европейски автомобилни производители се надяват на облекчение, когато на 10 декември Брюксел представи пакета от мерки за автомобилния сектор, който би могъл да смекчи ефективната забрана за продажба на нови автомобили с ДВГ, първоначално планирана за 2035 г.

От ЕК вече дадоха сигнал, че са склонни на отсрочка и смекчаване на изискванията. Дано това се случи, защото реалността няма абсолютно нищо общо с предварителните сметки и на политици, и на индустрия.

Автомобилните производители на континента имаха големи надежди за промяната в посока на пълна електрификация, когато си поставиха амбициозни цели в началото на десетилетието. Усилия, които оттогава се сблъскаха с реалността на по-ниско от очакваното търсене и ожесточена конкуренция от Китай.

Днес индустрията настоява за отстъпки. Тя се надява, че Европейската комисия ще приеме, че CO2-неутралните горива, като биогоривата, могат да продължат да захранват двигателите с вътрешно горене, както и условия за продължаваща (след 2035 г.) експлоатация плъг-ин хибриди или т. нар. удължители на пробега, реално коли с ДВГ, което играе ролята на генератор на електричество, което задвижва самия автомобил.

Челен сблъсък на плановете и реалността

Automotive News прави обобщение какви бяха плановете на най-големите концерни в Европа и какво е настоящото положение по пътя към електрическата мобилност. Челният удар е силен и отрезвяващ.

Започваме с най-големия производител. Първоначалната амбиция на Volkswagen Group бе, че към 2030 г. в Европа ще има 6 завода за батерии с капацитет 240 GWh; поне 70% от доставките на нови коли в Европа ще са изцяло електрически към края на десетилетието. Реалността: планира три завода за батерийни клетки в Европа и Северна Америка с капацитет 200 GWh; делът на продажбите на EV за първите девет месеца на 2025 г. е 10,9%.

Амбицията на Porsche бе за повече от 80% дял на електрическите автомобили до 2030 г. Към момента няма реални планове за обема на EV продажбите. А той, към края на септември, е 23,1%

Плановете на BMW бяха за 50% дял на продажбите на EV до 2030 г., като междинната цел бе в края на 2025 г. този процент да е 25. Баварците остават верни на целта си за постигане на 50% дял на електрическите автомобили в края на десетилетието. В момента BMW отчита 18% дял на продажбите на електромобили.

Плановете на Mercedes-Benz се сгромолясаха. Компанията планираше 100% продажби на EV до 2030 г. (с уточнението: „Където пазарните условия го позволяват“). Междинната цел бе за 50% дял на EV до края на 2025 г. Реалността няма нищо общо с това. Днес Mercedes планира поне 50% дял на електрифицирани автомобили (и хибриди) до 2030 г., като за първите девет месеца делът на EV от общите продажби на марката е... 8,8%.

Renault планираше 100% дял на електрическите автомобили до 2030 г. Трябва да се каже, че Режията е една от малкото компании, които продължават да държат на това, но измествайки крайната дата до 2035 г. В момента електрическите автомобили съставляват 12,7% от общите продажби.

Плановете на Stellantis бяха в края на 2030 г. да продава 5 млн. електромобила в света, като пътническите автомобили в Европа са 100% електрически, в САЩ – 50% от леките коли и леките пикапи трябваше да са на ток. Реалността е коренно различна, вече не се планира да се произвеждат само 100% електрически коли в Европа до 2030 г. В момента продажбите на Stellantis в Европа са съставени от 11,1% е-коли.

Volvo планираше да продава 100% електромобили от 2030 г. насетне. Днес плановете на марката са до 2030 г. 90% от продажбите по света да са на електрифицирани автомобили (EV, хибриди и плъг-ин хибриди). Делът на EV за първите девет месеца на годината е 20%.

Казано по друг начин: плановете не са това, което бяха.

политика забрана на ДВГ Европейски съюз планове стратегия