Редовият „шестак” продължава да властва и през 2023 г.

Представяме компаниите, които и през тази година ще радват клиентите си с 6-цилиндрови двигатели

Пламен Георгиев,
BMW M4 CSL двигатели

, BMW

BMW M4 CSL

М оже и да живеем в ерата на даунсайзинга и електрификацията, но автомобилният свят нито е готов да се откаже от ДВГ (поне не все още), нито е готов да се откаже от един конкретен двигател, за наше щастие.

BMW вероятно има най-дълъг опит с редовите „шестаци”, които си превърнаха в запазена марка за баварците, но ще видите, че през 2023 г. доста марки ще предлагат такъв агрегат в гамите си. И важното е, че 6-цилиндровият редови мотор вече не е запазена марка само за премиум марките. Затова, за да отбележим завръщането на този тип задвижване, ще направим един бърз прочит на марките, които ще го предлагат.

 Mazda CХ-60

Mazda

Mazda CХ-60

Може да си мислите, че ще започнем с BMW, но стартът е с Mazda. И причината за това е, че у нас вече се продава Mazda CX-60, която има плъг-ин версия, но и два редови „шестака”. Защо два? Защото компанията не вярва в смъртта на дизела, затова е разработила чисто нов дизелов 3,3-литров мотор. Той е с мощност 254 к.с. и 550 Нм, докато бензиновата версия е с 231 к.с. и 500 Нм въртящ момент.

Компанията наскоро лансира CX-90 в САЩ със същия бензинов 3,3-литров 6-цилондров мотор, но мощността му е 345 к.с. Очакваме скоро да бъде показан и моделът CX-80.

 BMW M2

BMW

BMW M2

Логично стигаме до BMW, марката, чиято моделна гама залага много сериозно на 6-цилиндровия редови мотор с работен обем 3,0 литра. И не само, защото баварците предлагат своя мотор на марки като Toyota, Ineos, Morgan и Boldmen, които го вграждат съответно в Supra, Grenadier, Plus Six и CR4.

BMW започва с редовия 6-цилиндров агрегат М20 още през 1977 г., преди него е М30 от 1968 г. След 2006 г., когато баварците представят поколението N54. Работният става 3,0 литра с М54. Най-мощната версия на S58 днес генерира 560 к.с.

Британската група Jaguar Land Rover често се асоциира със заемането на двигатели от други концерни, какъвто е случаят с двигателите V8, идващи от BMW. Но през 2015 г. JLR лансира семейството двигатели Ingenium. Във версията с 6 цилиндъра агрегатът работи заедно с турбо и електрически компресор. Нека му се радваме в близките няколко години, защото плановете са Jaguar и Land Rover да преминат само на ток в следващите няколко години.

 Mercedes-Benz S500

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz S500

Като изключим BMW, Mercedes-Benz вероятно е другата марка с най-богата история с този тип задвижване. „Трилъчата звезда” прави 6-цилиндрови „шестаци” от 1924 г., но през 1997 г. минава на V6. Десет години по-късно се взима обратен завой към добрия стар 6-цилиндров редови мотор. Mercedes връзва 3,0-литровия си мотор с мека хибридна система (EQ Boost) и комбинация от традиционно от електронно принудително пълнене. Този страхотен агрегат се използва в диапазона от E 450, през S 500 до AMG GT 53 4Matic, а Aston Martin дори го вкара в DBX. Слуховете казват, че следващото поколение на Mercedes-AMG E63 ще използва този агрегат с плъг-ин хибридна система, като комбинираната мощност ще е в рамките на 700 к.с.

Под шапката на Stellantis има 15 марки, сред които Wagoneer, Ram, Dodge, Jeep и Alfa Romeo. Общото между тях е нашата тема, а от края на 2021 г. концернът предлага 3,0-литров редови „шестак” Hurricane. Той се предлага във версии Standard Output (SO) и High Output (HO) с 425 к.с. и 517 к.с. съответно.

В настоящия момент Hurricane може да се открие в Wagoneer и Wagoneer L, но скоро ще намери място в Ram 1500 Pickup, вероятно в Jeep Grand Cherokee, следващото поколение седани и SUV на Alfa Romeo, както и в масъл карите на Dodge.

Източник на статията: carbuzz.com

двигатели шестак моторна шейна агрегати шестаци 6-цилиндров двигател