Бившият шеф на Stellantis смята, че до 10 години Tesla може да изчезне

Ветеранът в автомобилната индустрия също така смята, че Илон Мъск няма да постигне целите си, за да получи $1 трилион в бонуси

Пламен Георгиев,
Tesla Berlin Илон Мъск

, Getty images

Танцът на Илон Мъск по време на откриването на Tesla Berlin през марк 2022 г.

П рез последните двадесет години Tesla се трансформира от нишов стартъп в един от най-големите производители на автомобили в света, като именно тя бе катализатор и мерило в електрическата надпревара.

Днес, когато все повече анализатори говорят, че гамата на марката вече е остаряла, китайските и европейските конкуренти са настигнали и дори изпреварили американците, а Илон Мъск разделя времето си между ракети, роботи и изкуствен интелект, бившият шеф на Stellantis изказва мнение, че Tesla може да се откаже напълно от автомобилния бизнес.

Не е тайна, че продължаващият ръст на продажбите на Tesla, отдавна обещан от Илон Мъск, напоследък не върви по план. А не беше толкова отдавна времето, когато същият обеща, че ще продава до 20 милиона автомобила годишно. Помните ли?

Върхът в продажбите на марката бе през 2023 г., когато бяха пласирани 1,808 милиона автомобила, след което паднаха на 1,789 милиона в края на 2024 г. Тази година се очаква продажбите да достигнат максимум 1,6 милиона.

Може ли Tesla да се откаже от автомобилния бизнес?

Говорим ли за Мъск, сигурно никой няма да е шокиран, че сметките му на излизат. Според бившия шеф на Stellantis Карлос Тавареш, бъдещето на Tesla може да стане още по-несигурно, отколкото изглежда.

Не можем да изключим, че в един момент той ще реши да напусне автомобилната индустрия, за да се пренасочи към хуманоидни роботи, SpaceX или изкуствен интелект“, казва Тавареш в скорошно интервю за Les Echos, за да промотира мемоарите си. „Илон Мъск ще е напуснал автомобилната индустрия.“

Въпрос за трилиона долара

Тези коментари от Тавареш идват точно когато членовете на борда на директорите на Tesla започнаха трескава кампания срещу акционерите в подкрепа на рекордния бонус пакет от 1 трилион долара на Илон Мъск. Гласуването му ще се състои на 6 ноември.

За да стане по-богат с 1 трилион долара (в акции от компанията), Мъск ще трябва да помогне на Tesla да постигне някои огромни финансови цели, а Тавареш не смята, че те ще бъдат достигнати.

Загубата на фондовата стойност на Tesla ще бъде колосална, защото тази оценка е просто стратосферна“, коментира той. „Не съм сигурен, че Tesla ще съществува още след 10 години. Това е иновативна група, но ще бъдат победени от ефективността на BYD.“

Идеята Tesla да се отдалечи от производството на автомобили към хуманоидна роботика или други начинания не е напълно неправдоподобна, въпреки че опитът на Тавареш не го прави най-убедителния пророк. Неговият собствен мандат в Stellantis приключи внезапно миналата година след нарастващи вътрешни търкания. Съвсем наскоро той предположи, че самият Stellantis може да се разцепи под натиска на културните и стратегически различия между италианското, френското и американското си подразделение – прогноза, която, ако не друго, показва, че Тавареш е последователен в прогнозирането на катаклизми.

Карлос Тавареш Tesla