В началото на миналия месец компанията от Афалтербах обяви, че стартира процес на преоткриване. Това стана чрез лансирането на кампания, показвайки на света желанието си да предложи нова идентичност и отношение. Това идва да подскаже, че AMG скоро ще мине на ток.
Компанията използва тага “Are you AMG-ready?”, за да обозначи тази кампания. Тя ни даде повод да погледнем назад към славното минало, което не бива да бъде забравяно. През 1999 г. DaimlerChrysler AG купува 51% дял в AMG, в резултат на което компанията е преименувана на Mercedes-AMG GmbH.
По-това време, най-добрият V8, който може да се монтира в стандартен Mercedes, е 5,0-литровия M113 (306 к.с.), който се предлага в топ версии като SL500, CL500 и E500.
AMG взима този двигател и създава негова „наточена” версия, която дава начало на серията "55" от спортни модели. Работният му обем е увеличен до 5,4 литра, като коляновият вал вече е кован. Ходът на буталото е увеличен от 86 до 92 мм, преработени са и главите на цилиндрите. По-голям всмукателен колектор и нова изпускателна система също помагат ранните версии на този двигател да генерират между 347 и 372 к.с. (в зависимост от модела).
Някои тунери на Mercedes (Kleemann USA или дори AMG) разработват суперчарджър за този двигател, което го прави още по-потентен. Инженерите решават, че подобен дизайн е изпълним за следващото прераждане на двигателя, като така се ражда M113 К.
Може би знаете (или не), че Mercedes е първият производител, монтирал суперчарджър (който на практика е въздушен компресор) в серийно производство още през 1921 г. Тези автомобили използват обозначението “Kompressor” още от тогава. Оттук идва и буквата „К” в обозначението на агрегата.
Предлаган само за новите модели AMG 55, сглобяваният ръчно в Афалтербах двигател работи съвместно с 2,1-итров twin-scroll суперчарджър и въздушно-воден интеркулер. Работният обем вече е 5,5 литра, а степента на сгъстяване е снижена от 11:1 (в атмосферната версия) на 9:1. Но M133 K получава не само принудително пълнене. Главите са леко видоизменени, ходът на буталото е увеличен от 86 на 92 мм, а биелите са още по-здрави.
Ранните версии на двигателя генерират 500 к.с. и 700 Нм, превръщайки го в един от най-мощните двигатели за времето си. А той дебютира през 2003 г., вграден първо в S55. В Е55 мощността му е 475 к.с., но реално генерира близо до първата спомената стойност. От 2007 г. насетне, мощността се увеличава при SL55 до 517 к.с. и 718 Нм.
Най-яростната версия на M113 K се монтира в лимитираната версия CLK DTM AMG. В него двигателят развива 582 к.с. и 800Нм въртящ момент.
Възраждането на една легенда: новият Toyota Land Cruiser 300