Ferrari направи смела крачка в дигиталната сфера, представяйки F76, първия си виртуален хиперавтомобил. Вместо да построи още един физически звяр, компанията се обръща към изкуствения интелект, генеративния дизайн и блокчейн – показвайки колко дълбоко изкуственият интелект започва да оформя бъдещето на автомобилния дизайн. Представянето на F76 от Ferrari не е просто поредният концептуален автомобил - това е първият автомобил на марката, създаден ексклузивно за дигиталния свят под формата на NFT (незаменяем токен).
F76 не е просто красива дигитална визуализация – това е послание. Стилистичният център на Ferrari, ръководен от Флавио Мандзони, използва генеративни алгоритми за проектиране на контурите му, комбинирайки биомиметика, архитектурно мислене и инженерство в органична, но силно оптимизирана форма. Според Ferrari, този параметричен подход съчетава форма, функция и производителност в един единствен „организъм“.
Това подчертава новата роля на изкуствения интелект в автомобилния сектор. Вместо да замества човешките дизайнери, технологията действа като мощен втори пилот, бързо преминавайки през хиляди дизайнерски възможности, за да оптимизира сложни променливи като аеродинамика и структурна твърдост. Чрез използване на параметричен подход към дизайна, изкуственият интелект помага на инженерите и дизайнерите във Ferrari да слеят формата, функцията и теоретичните характеристики в единен „цифров организъм“, неограничен от физическите ограничения на настоящите пътни разпоредби.
Ferrari F76 е изцяло дигитален хиперавтомобил, който съществува единствено като NFT за членовете на ексклузивната програма Hyperclub на Ferrari. Името му отдава почит на 76-ата годишнина от първата победа на Ferrari в 24-те часа на Льо Ман през 1949 г. със 166 MM Barchetta. Чрез дигитални „екстри“ от дизайнерски опции в продължение на три години, членовете на Hyperclub биха могли активно да персонализират своя собствен F76 NFT, правейки всеки един уникален. Ferrari нарича F76 начин да съчетае наследството (нейното наследство от Льо Ман) и иновациите, както и да експериментира в безрискова виртуална лаборатория.
F76 се характеризира с дизайна на двойния фюзелаж. Това разположение разделя клетките на водача и пътника, създавайки централен канал, който ефективно превръща цялото тяло на автомобила във функционално крило. Тази радикална конфигурация, дигитално усъвършенствана от генеративните алгоритми, е предназначена драстично да използва повишено сцепление за теоретични аеродинамични характеристики.
Ferrari
Не става въпрос само за футуристичен вид - дизайнът е дълбоко функционален. Оптимизацията, управлявана от изкуствен интелект, помага за дефинирането на сложни структури за аеродинамика и управление на топлината, като например охлаждащи канали, интегрирани в задното крило с двойна опашка.
Това, което виждаме, е автомобил, който не би могъл лесно да съществува във физическия свят - поне не без астрономически разходи или инженерни компромиси. Някои от дизайнерските техники, с които Ferrari играе тук - особено тези, включващи генеративен дизайн и изкуствен интелект - биха могли да повлияят на бъдещите физически модели.
Няма да има истински сериен автомобил F76. Ferrari изрично заявява, че F76 е „пионерски виртуален проект“ и първият им автомобил, създаден изключително за дигиталния свят. Въпреки че не е физически, неговата роля е мощна - обединяване на дигитални иновации, наследство и дизайн, задвижван от изкуствен интелект, за да посочи пътя напред.