З амислим ли се за 10-цилиндрова Серия 5, първият модел, който изниква в съзнанието, е М5 (Е60). Но очевидно на света е имало и друг, по-ранен екземпляр на 10-цилиндрово М5. Много необичайно М5, за което ви разказваме сега.
Става ясно, че в света съществува един BMW M5 (Е39) с W10 от Volkswagen. Автомобил, който все още е в работно състояние, а преди години е бил толкова добър, че е бил на ежедневна служба за изпълнителния директор на VW по онова време.
Не само че това е един от редките случаи на крос-инженеринг между BMW и VW, но служи и като напомняне, че все още съществуват невъзпети прототипи.
Volkswagen е известен с неконвенционалните си W двигатели, започвайки с W8, W12 и W16, последният от които влиза на служба с Bugatti. Но в поредицата ясно се откроява липсата на една цифра с “W” отпред, а именно W10. Поне не в серийно производство, защото двигател W10 очевидно има, но не стига до конвейра.
Докато W12 двигателя е направен след слепването на два двигатели VR6, то W10 използва същия метод, като събира в един блок два двигателя VR5. Въпросният е на много кратка служба, задвижвал малък брой модели Volkswagen, но предлагащ добрите за времето си 168 к.с. и 220 Нм от 2,3 литра работен обем.
Ако W10 се бе доказал, той със сигурност щеше да намери място под предния капак на VW Phaeton, където вместо това се монтираха V8 и W12 двигатели. Но за W10 така и не се разбира. Затова, как въобще намира място в моторния кош на BMW M5?
Оказва се, че Фердинад Пиех, председател и изпълнителен директор на VW по онова време (и голям фен на W-двигателите), поръчва този Франкенщайн. Избрано е шасито на М5 (E39), тъй като Volkswagen не разполага с нищо подходящо за използване като тестово муле. Твърди се, че Пиех харесва този екземпляр толкова много, че използва въпросното М5 с W10 за собствен превоз.
Тази история разбираме покрай обявяването на въпросния автомобил за продажба от белгийско-германския състезателен отбор GDM Motors. В обявата се казва, че автомобилът е с 507 к.с. и 550 Нм. Това е с 25% над стандартната мощност на M5 (Е39) и с 10% по-висок въртящ момент. Трансмисията е 6-степенна механична.
Двигателният отсек изглежда безупречно, с маркучи, кабели и горивопроводи, всички спретнато прибрани, добавяйки достоверност към твърдението, че това е много повече от просто домашно приготвено специалитет. С двигател като W10, който никога не е придобивал официален статут, шансовете този екземпляр наистина да е тестовият стенд на Volkswagen има голям смисъл.
Историята не е потвърдена от Volkswagen. Но тестовите мулета между различни автомобили въобще не е нещо невиждано. Също така не е изненада, че именно М5 се използва за тестове на двигатели: през 2019 г. беше разкрито, че McLaren е поставил 6,1-литров V12, предназначен за F1, в E34 M5 (Е34) Touring за тестване.