Пробив: българската държава предвижда субсидия до 6135 евро за покупка на е-кола

,
електромобили

iStock/Getty Images

В момента автомобилната индустрия преминава през най-голямата си трансформация за последния един век, свързана със замяната на двигателя с вътрешно горене с електромотори. Тази трансформация се извършва и с мощното участие на Европейската комисия, която обяви, че през 2035 г. в ЕС ще бъде забранена продажбата на леки автомобили, задвижвани от ДВГ.

Към днешна дата тази трансформация не се усеща у нас, тъй като високите цени на електромобилите са сериозен спъващ фактор за закупуването им. Този проблем в голяма част от Европа и света е решен чрез държавно субсидиране на покупката на нов електромобил. В 22 държави (от 28) в ЕС действат т. нар. скрапинг програми, а в 11 се дават държавни субсидии.

В цифри и факти: субсидиите в 11 членки на ЕС за обновяване на автопарка

У нас решилите се да закупят електромобил могат да се радват на безплатно паркиране в платените зони на градовете, докато в по-голямата част от Европа това е съпроводено и със сериозни данъчни облекчения, освен всичко останало. Но новата програма „Околна среда 2021 - 2027” дава надежда, че държавната политика ще се промени, без в нея да се засяга темата за данъчни облекчения, тъй като целта й е намаляване на замърсяването на въздуха.

В програмата (предложена за обществено обсъждане) се предвижда стимул в размер на 30% от стойността на електромобила, но не повече от 6135 евро. Размерът на финансирането към крайните получатели (физически лица) е близо 60 млн. евро. Конкретната информация се открива на стр. 52 от документа.

ЕС свири мача: забранява продажбата на автомобили с ДВГ от 2035 г.

Целта на тази мярка е чрез нея да се помогне за намаляване замърсяването на въздуха в общините с мръсен въздух, като ще трябва да се предаде за скрап стар автомобил, неотговарящ на еко стандартите.

ААП: Предлагаме скрапинг програма, субсидия 10 000 лв. за е-коли

Храбрин Иванчев, председател на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), коментира: „Това е идея на ААП, която ние предложихме преди време. Става въпрос за т. нар. скрапинг програма. Ако бъде прието това предложение, то е ще е голям успех за България, тъй като в нито една държава от ЕС няма подобна скрапинг програма, финансирана с евро средства.”

Каква е ситуацията в съседните ни държави? В Румъния за покупката на електромобил се отпускат 10 000 евро (най-голямата субсидия в ЕС!), 4250 евро е субсидията за плъг-ин хибрид, 734 евро за закупуване на нова кола или мотоциклет.

Субсидии има е в Гърция, където се възстановяват 15% от цената на закупуване на автомобили BEV (до 5500 евро), плюс допълнителни 1000 евро, ако стар автомобил е бракуван (10 или повече години); възстановяване на 25% от цената на закупуване на такси BEV в размер до 8000 евро (15% за PHEV с ≤50 г CO2/км), плюс допълнителни 2500 евро, ако се бракува старо такси; възстановяване на 15% от цената на закупуване за микробуси, но не повече от 5 500 евро за BEV; 4000 евро за PHEV, плюс 1000 евро за бракуване.

В Хърватска до края на 2020 г. се отпускаше субсидия в размер на 9200 евро за електромобил и 4600 евро за плъг-ин хибрид.

Volkswagen продължава електрическата офанзива с ID.5 и ID.5 GTX

Обяздваме върховния мустанг: Ford Mustang Mach-E GT (тест драйв)

IBM научи автомобили Maserati да „виждат” зад ъгъла

Източник на статията: Vesti.bg

ДВГ програма околна среда субсидиране е-коли електромобили субсидии