И ма автомобили, които са си извоювали статута на икони. Това са автомобили, които са емблематични за цялата индустрия. Зад Океана такива са т. нар. масъл кари, които обрисуват американската автомобилна индустрия така, както това правят Ferrari и Lamborghini с италианската.
Ford Mustang е един от знаковите muscle cars и най-успешният сред тях. Mustang е еталон, който разпалва сърцата на милиони фенове по света. Проблемът му (според най-запалените фенове) е, че стана кросоувър и захвърли 5,0-литровия V-осмак за сметка на два електромотора.
Зад волана на Ford Mustang Mach-E GT
Мнозина не бяха щастливи (меко казано) от това решение на Ford, но не по-малко бяха и тези, които не харесаха огромната радиаторна решетка на BMW Серия 4. Само че времената се промениха кардинално, което кара компаниите да следват тенденциите и да взимат непопулярни решения сред твърдото ядро фенове, но добре приети от широката публика. Едно нещо обаче остава константна величина: Mustang Mach-E GT е автомобил, който продължава да гарантира изключителни емоции.
STOP&GO: Няма как да го сгрешите в специалните бои Cyber Orange или Grabber Blue. Ако все още не сте сигурни, може да проверите дали джантите са 20-ки, а червените спирачни дискове на Brembo (вентилирани дискове отзад с размер 385х27) са обути със специални гуми Pirelli 245/45 R20.
Една от причините за това твърдение се крие във факта, че двата електромотора в Mach-E GT генерират 487 к.с, които са повече от тези на 5,0-литровия V8, монтиран под предния капак на Mustang Mach-1 (480), който до скоро бе най-мощният мустанг в Европа.
А какво правят тези 860 Нм въртящ момент, които са с 15% повече спрямо 750-те в супер автомобила Ford GT? Ами разгръщат се мигновено. Без забавяне, без груб ритник, за да ускорят тежащия близо 2,3 тона автомобил до 100 км/ч за 3,7 секунди! И всичко това на цената на Audi SQ5 с някоя и друга екстра над стандартните. Но емоциите не са свързани само с цифрите, макар те да се наистина много важни.
STOP&GO: Въртящият момент от 860 Нм е с 15% по-висок от този на супер спортния Ford GT (655 к.с. и 750 Нм).
Дизайнът също е от факторите, които превръщат този автомобил в магнит да окото. За мен това дори е изненада, тъй като на снимки Mach-E не изглежда толкова атрактивно, колкото е на живо. Освен това не съм вярвал, че някога ще кажа за SUV, че изглежда почти толкова добре, колкото и оригиналът. Но истината е, че Mach-E GT не може да остави никого равнодушен.
Born in the U.S.A.: Ford Explorer (тест драйв)
BMW 4 Series е истинско откровение (тест драйв)
Критици винаги ще има, но аз го харесах много. За това своята вина имат специалните бои Cyber Orange и Grabber Blue. Аз предпочитам оранжевия цвят, с който са изпълнени и колесните арки на модела (за разлика от стандартния модел). Естествено не мога да подмина поликарбонатната гланзирана решетка с 3D ефект и светещият мустанг на нея. Изцяло променена (с аеро отвори и сплитер) е предната броня. Черният покрив и капаци на страничните огледала контрастират на яркия цвят, като към този контраст се добавят и червените спирачни апарати зад 20-инчовите алуминиеви джанти.
STOP&GO: На бърозарядна станция с мощност 150 kW зареждането на батерията от 10 до 80% става за приблизително 45 минути.
Mustang Mach-E стъпва върху изцяло нова платформа. Независимо дали е във вариант 288 клетки, 68 kWh (използваем капацитет) или 376 клетки, 88 kWh (използваем) в случая на GT, литиево-йонната батерия е разположена централно между осите и под пода. Този нисък център на тежестта спомага за спортната динамика, параметър, който е основополагащ за европейското подразделение на Ford.
За това своята огромна роля има и стандартното адаптивно окачване MagneRide, настроено специално за предпочитанията на европейския клиент. Системата контролира електронно маслото с магнитни частици в амортисьора, за да реагира възможно най-бързо на променящите си пътни условия.
Peugeot 308 те пренася в „изгубения рай” (тест драйв)
Dacia Duster продължава да надгражда (тест драйв)
Тук трябва да се добавят и специално разработените от Pirelli гуми с размер 245/45 R20 (монтирани на широки 8 инча джанти – с 1 инч по-широки от на стандартния Mach-E), които захапваха отлично мокрия асфалт на хърватския полуостров Истрия, където се проведе международният тест драйв на модела. За тежащ 2,3 тона автомобил от съществено значение е и спирачната система, като в този случай задните вентилирани дискове на Brembo са с диаметър 385 мм.
STOP&GO: Ford дава гаранция от 8 години/160 000 км на батерията.
Мощността на батерията се предава на изцяло нов задно монтиран AC мотор с постоянни магнити и маслено охлаждане за задвижване на задните колела, работящ съвместно с предно монтиран мотор. Няма как да не ги спомена отново тези 860 Нм и 487 к.с., ускоряващи Mach-E GT до 100 км/ч за 3,7 секунди.
Сами разбирате, че последният показател бе изключително изкушаващ за мен и колегата ми, затова разходът от 30 kWh/100 км в един момент е разбираем. Все пак видяхме и до колко може да ускорява модела (2 пъти). Когато свалихме оборотите, разходът падна до 24 kWh/100 км, който също не е нисък, но наистина тук заложихме на забавлението, а не на желанието да минем възможно най-дълго разстояние.
Иначе спецификациите казват, че Mustang Mach-E GT може да мине до 500 км (по цикъла WLTP). Предполагам че има хора, които биха се учудили, че най-скъпата версия на Mustang Mach-E предлага по-малък пробег от възможните 610 км, но това значи ли, че BMW M3 харчи по-малко от 330d xDrive например? Ние взехме автомобила с показател 459 км при 100% заредена батерия. С опционалната станция Ford Connected Wallbox във версии 7,4 kW и 11 kW, стенно-монтираното зарядно пълни батерията от 10 до 80% за около 6 часа.
Тестваме един от най-големите инфлуенсъри: Nissan Qashqai
Американската мечта се материализира като RAM 1500 (тест драйв)
Стандартно моделът се предлага с 6-метров кабел на Ford за зареждане на обществена зарядна станция, а 6,7-метровият универсален кабел за домашно зареждане позволява свързване към стандартен домашен и 32 A син индустриален контакт за по-високи скорости на зареждане дори без Ford Connected Wallbox. При зареждане на станция до 150 kW, Mustang Mach-E GT ще се зареди от 10 до 80% за 45 минути.
Заслужено внимание трябва да отдам и на интериора, в който основният акцент е този 15,5-инчов „телевизор”. Трябва да призная, че той ме притесняваше, както и самото изпълнение и качество на сглобката, изхождайки от поостарели вече мои виждания за американските автомобили. Преди време карах Explorer PHEV, който ме убеди, че наистина американските автомобили са направили качествен скок напред специално по отношение на интериора. Тук материалите са още по-добри, макар да отстъпват по качество на луксозните германски брандове, но и в крайна сметка Ford не е, за да се правят подобни сравнения.
Иначе в интериора бутони почти липсват, като абсолютно всичко се управлява от „телевизора”. Това води до някои затруднения по време на движение, но за щастие новото поколение на SYNC е наистина много по-интуитивно от предходното. Моделът е оборудван с B&O Sound System с 10 високоговорителя, а срещу допълнително заплащане може да получите и огромен панорамен покрив. Обемът на багажника е 402 литра, но за разлика от EQS например, отпред има допълнителни 100 литра, които може да ползвате според желанията ви.
STOP&GO: Просторният интериор се озвучава от 10 високоговорителя bang & olufsen. Багажникът е с обем от 402 литра, но ако не е достатъчен, под предния капак също има 100 л за съхранение на товар.
Всеки Mustang Mach‑E предлага режими Whisper, Active и Untamed, които адаптират динамиката на задвижване и сетивните изживявания спрямо настроението на водача. При GT имаме и Untamed Plus, който така регулира задвижващия тракт (наред с всички други настройки), че да гарантира едно постоянно представяне на състезателната писта, а не да изчерпате „сока” на батерията за няколко тура. Тези режими (както и всичко останало) са достъпни през дисплея, от където може да включите и изкуствения звук на двигателя. Най-силен е той при последните два режима, като с колегата карахме с и без този звук. Трябва да ви уверя, че усещането от ускорението е коренно различно в двата случая, а двамата останахме убедени, че по-добрият вариант е с изкуствен звук от работа на традиционен бензинов двигател. В друг случай това вероятно би ме дразнило, но не и сега, дори му се наслаждавах, което е странно в електрически модел, признавам си.
STOP&GO: Хърватският Ровин е един от най-романтичните гладове по Адриатика. Намира се на западния бряг на полуостров Истрия. Близостта на Венеция определя и голямото влияние в културата на региона от времето на Венецианската република, което се забелязва веднага от архитектурата на Ровин.
На пътя Mustang Mach-E GT стои изключително стабилно, което не би следвало да е така на фона на голямата височина. Но визуално тя е измамна, защото пътният просвет на този кроусоувър е само 130 мм. На мокрите пътища 4х4 задвижването с преимуществено по-голям въртящ момент към задната ос позволява поднасяне на задницата, а цялата конфигурация гарантира описване на завоите със скорости, които с бензиновия V8 оригинал не биха били възможни. Проблемът при този 2,3 тона автомобил е, че я няма обратна връзка от волана. Казвам това с ясното съзнание, че това е семеен автомобил, маскиран като спортен. Че това е автомобил, чийто максималните динамични параметри ще бъдат използвани много малко пъти, а през останалото време ще бъде каран така, както би трябвало да се шофира един електрически модел: с разумни скорости, с мисъл за максимално удължаване на пробега.
За финал отбелязвам няколко любопитни щрихи. За пръв път виждам разбивка на разхода на електричество, като тук се показва колко енергия (в проценти) от батерията е отишла за климатик, за други консуматори и колко е паднала батерията заради външната температура. Другият финален щрих е свързан с актуализациите по въздуха, които догодина ще вдигнат използваемия капацитет от 88 до 91 kWh, което ще даде на всички Mach-E с голямата батерия допълнителни 15 км пробег.
Не мога да коментирам Tesla Model Y, защото не съм я карал, но бих си позволил да заключа, че вероятно Ford предлага втория най-добър електромобил с подобни характеристики в момента. BMW iX може да не се съгласи, но едва ли той ще може да се вмъкне в диапазона на около 150 000 лв., колкото Ford ще иска за Mustang Mach-E GT тук. Затова чакам на видим как ще се справят Hyundai N Ioniq, VW ID.4 GTX и компания.
Технически характеристики:
Ford Mustang Mach-E GT
Размери
Дължина, мм: 4743
Широчина, мм: 2097 (с прозорците)
Височина, мм: 1624
Междуосие, мм: 2984
Тегло, кг: 2273
Електромотор
Брой: 2
Батерия, kWh: 98,7 (използваема мощност 88)
Макс. мощност, к.с.: 487
Макс. въртящ момент, Нм: 860
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 200
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 3,7
Пробег, км: 500
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: около 150 000