В края на миналата седмица писахме, че браншовата организация ААП (инвестирала над 700 млн. лева през последните 15 години в търговски и сервизни центрове) предлага въвеждането на държавно субсидиране с цел обновяване на автомобилния парк. Сега продължаваме темата с доста задълбочено проучване, съсредоточено върху въведените в европейските държави програми с икономически стимули за обновяване на автомобилния парк. Проучването е на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП).
ААП: Предлагаме скрапинг програма, субсидия 10 000 лв. за е-коли
Румъния
За 2020 г. правителството на Румъния е определило най-големия бюджет досега както за класическата програма за скрап на автомобили - „Рабла“, така и за програмата, насочена към стимулиране на продажбите на електрически превозни средства („Рабла плюс“).
За покупката на електромобил се отпускат 10 000 евро (!), 4250 евро е субсидията за плъг-ин хибрид, 734 евро за закупуване на нова кола или мотоциклет.
В Румъния вече е възможно да получите финансов бонус, ако бракувате старата си кола и купите нов мотоциклет. Допълнителен бонус се дава за закупуване на електрически мотоциклет.
Еколози искат спиране на субсидиите за плъг-ин хибридите
Испания
На 16 юни 2020 г. испанският министерски съвет одобри план в размер на 3,75 милиарда евро за насърчаване на испанската автомобилна индустрия. От тези средства 250 милиона евро се отпускат за обновяване на автопарковете на обществени институции и за обществеността (включително градските автобуси), както и субсидии за обновяване на частни превозни средства. Критерии за ползване на субсидиите за леки автомобили: Изкупуване на употребявани леки автомобили над 10 г. и лекотоварни автомобили над 7 г. Закупуваните нови леки автомобили да бъдат с емисии под 120 г. СО2/км., за лекотоварните превозни средства - под 150 г. СО2/км.
Размерът на директната субсидия варира (от 400 до 1000 евро) в зависимост от ефективността на превозното средство и е приложима за придобиване на нови пътнически превозни средства от физически лица на стойност до 35 000 евро (45 000 евро за превозни средства за потребители с ограничена мобилност).
300 млн. евро за адаптиране на градовете към новите нужди от мобилност,инфраструктура за зареждане на електрически превозни средства и електрификация на транспорта. Основно цел е изграждането на 50 000 зарядни станции до 2023 г.
Брюксел ще стимулира продажбата на е-коли с десетки милиарди евро
Италия
В Италия се създава пакет от стимули за насърчаване на продажбите както на ICE, така и на хибридни и електрически превозни средства -EV. Субсидиите са ограничени до два типа превозни средства: двуколесни и четириколесни.
Купувачите на автомобили Euro 6 с емисии на CO2 до 110 г. CO2/км с цена, до 48 400 евро, ще получат субсидия от 3500 евро, ако бракуват кола на възраст 10 или повече.
Чисто електрическите превозни средства се субсидират с 6000 евро (от 1 август до края на 2020 г., важи и за хибридите), вместо предходните 4000 евро.
Всеки, който бракува стария си автомобил с двигател с вътрешно горене във връзка с покупката на електромобил, ще получи 10 000 евро (по-рано 6000 евро).
Хибридите с емисии на CO2 между 21 и 60 гр./км. ще бъдат субсидирани с 6500 евро или 3 500 евро, при извеждане от експлоатация на употребяван автомобил. Преди това тези ставки бяха съответно 2500 и 1500 евро.
Петгодишно освобождаване от данъци за електрическите превозни средства от датата на първа регистрация. След този период, 75% намаление на данъчната ставка.
Германия ще съживява авто индустрията с 5 млрд. евро
Германия
За BEV субсидията ще се удвои от 3000 евро на превозно средство на 6000 евро за превозни средства до 40 000 евро, и от 2500 на 5000 евро за превозни средства на стойност от 40 000 до 65 000 евро. За PHEV правителствената субсидия също ще се удвои от 2250 на 4500 евро за превозни средства, струващи до 40 000 евро, и от 1875 на 3750 евро за превозни средства от 40 000 до 65 000 евро. Допълнително условие е автомобилите PHEV да отделят максимум 50 г CO2/км или да имат електрически обхват от поне 40 км. Това изискване за пробег важи до 31 декември 2021 г., впоследствие ще бъде увеличено до 60 км. От 1 януари 2025 г. той ще се увеличи до 80 км. В допълнение, производителите остават задължени да плащат допълнителна премия за покупка от 2500 до 3000 евро за BEV и 1875-2225 евро за PHEV. Тази мярка е ограничена до 31 декември 2021 г.
Общ размер на бонуси за покупка на автомобили с цена по ценова листа ≤40 000 евро: 9000 евро за BEV и FCEV, 6750 евро за PHEV.
Общ размер на бонуси за покупка на автомобили с цена по ценова листа >40 000 евро: 7500 евро за BEV и FCEV, 5625 евро за PHEV.
Допълнителни 2,5 милиарда евро трябва да бъдат инвестирани за насърчаване разширяването на зарядната инфраструктура като необходима предпоставка за ускоряване на електромобилността.
Макрон дава 8 млрд. евро за електромобили
Франция
Бонус за закупуване на автомобили или микробуси с ≤20 g CO2/км: 7000 евро за домакинства, цена на превозното средство ≤45 000 евро; 5000 евро за юридически лица, цена на превозното средство ≤45 000 евро; 3000 евро за домакинства и юридически лица: цена на превозното средство между 45 000 и 60 000 евро.
Схема за скрап за закупуване на втора употреба или нови превозни средства с ≤50 г CO2/км, цена ≤ 60 000 евро: Автомобили: 5000 евро за домакинства, в зависимост от доходите; 2500 евро за юридически лица. Ванове: 5000 евро (за домакинства или юридически лица).
Словения
Схема за стимулиране покупката на нови МПС: 7500 евро за ново електрическо превозно средство без емисии на CO2 или за електрически трансформиран автомобил, категория M1; 4500 евро за ново електрическо превозно средство без CO2 емисии или моторно превозно средство, категория N1 или L7e; 4500 евро за нов плъг-ин хибриден автомобил или ново електрическо превозно средство с увеличен пробег, с емисии на CO2 под 50 г/км, категория M1 или N1; 3000 евро за ново електрическо превозно средство без CO2 емисии или моторно превозно средство, категория L6e; 1000 евро за ново електрическо превозно средство без емисии на CO2 от категория L3e или L4e или L5e; 500 евро за ново електрическо превозно средство без емисии на CO2 от категория L1e-B или L2e; 200 евро за ново електрическо превозно средство без емисии на CO2 от категория L1e-A.
Предстои истински бум на електромобилите. Обяснено в цифри
Белгия
Стимули за придобиване на чисти превозни средства на федерално ниво: намаление на ПДФО с 15% (до максимум 5150 евро) от покупната цена на моторен четириколесен автомобил (без автомобили М1), закупен от частно лице и който се захранва изключително от електромотор, който може да транспортира поне два лица и за които е необходимо свидетелство за управление
Регионът на столицата Брюксел иска да помогне на микро и малките компании да заменят старите си леки търговски превозни средства. Тази помощ се изразява в предоставяне на премия до 3000 евро. Условие за получаване е фирмата да бъде микро (<10 работници) или малка (от 10 до 49 работници), работеща в един от допуснатите сектори на дейност.
И Гърция ще електрифицира автопарка си, дава данъчни облекчения
Гърция
Схема за стимулиране покупката на нови МПС: Възстановяване на 15% от цената на закупуване на автомобили BEV (до 5500 евро), плюс допълнителни 1000 евро, ако стар автомобил е бракуван (10 или повече години); възстановяване на 25% от цената на закупуване на такси BEV в размер до 8000 евро (15% за PHEV с ≤50 г CO2/км), плюс допълнителни 2500 евро, ако се бракува старо такси; възстановяване на 15% от цената на закупуване за микробуси, но не повече от 5 500 евро за BEV; 4000 евро за PHEV, плюс 1000 евро за бракуване.
Допълнителни стимули за фирмени нови МПС: Освобождаване от данъци на фирмени BEV и PHEV, отделящи до 50 г CO2/км с цена на дребно до 40 000 евро; приспадане на 30% от лизинговите разходи за фирмени автомобили BEV и PHEV.
Решено: Великобритания забранява продажбата на конвенционални автомобили през 2030 г.
Унгария
От 15 юни 2020 г. са въведени стимули за закупуване на електрически автомобили: 7350 евро за автомобили с цена по ценова листа до 32 000 евро, 1500 евро за автомобили с цена по ценова листа от 32 000 евро и 44 000 евро
Освобождаване от данъци на фирмени BEV и PHEV.
Хърватска
Схема за стимулиране покупката на нови МПС до края на 2020 г.: бонус в размер на 9200 евро за BEV; бонус в размер на 4600 евро за PHEV.
Австрия
Бонус (до края на 2020 г.) за закупуване на нови електрически автомобили и микробуси с обхват от 50 км и цена по ценова листа до ≤60 000 евро: 3000 евро за BEV и FCEV; 1250 евро за PHEV и EREV.