Д окато родният автопарк не спира застаряването си, дори Гърция, която преди години на практика беше фалирала държава, сега обяви плановете си за електрификация на своя автопарк. Причините се крият във взетите от ЕС решения, които след няколко години ще ни ударят много силно, но тогава ще е късно за реакция.
В петък Кириакос Мицотакис представи част от 10-годишния план на страната за увеличаване продажбите на електрически автомобили, мотоциклети и велосипеди.
В момента в Гърция има само около 1000 електромобила (0,3% от автопарка), което е изключително скромен дял спрямо развитите страни в ЕС. Планът на гръцкото правителство е през 2030 г. в страната да се продава по един електромобил на всеки три нови коли.
“Ще субсидираме покупката на нови видове автомобили със 100 млн. евро за 18 месеца през първия етап”, заяви Мицотакис. “Очаква се това да покрие 25% от цената на около 14 000 нови електрически автомобила.” Сметката на Мицотакис е, че всички субсидии и облекчения ще се равняват на около 10 000 евро.
Германия залага всичко на електрификацията, дава до 9000 евро субсидии
Да, тези 100 млн. не могат да се мерят с милиардите на Германия и Франция, но със сигурност показва ангажимента на правителството. А и субсидиите са само част от мерките.
Министър председателят добавя, че в скоро време правителството ще обяви и план за данъчни облекчения, които ще направят закупуването на електрическа кола по-атрактивно, като това ще важи както за индивидуалните клиенти, така и за корпоративните.
Водачите на е-коли няма да плащат такси за паркиране в продължение на две години, а разходите за зареждане на такива коли ще се приспадат от данък общ доход.
Предстои истински бум на електромобилите. Обяснено в цифри
Планът включва също субсидиране покупката на електрически таксита и мотоциклети, както и изграждането мрежа от зарядни станции в страната.
Скорошно проучване показва, че нивото на емисиите СО2 в Атина е спаднало с около 40% по време на блокадата през март и април, причинена от световната пандемия, тъй като хората спрели да се придвижват с автомобилите си.
За да посрещнат целите на ЕС за емисиите парникови газове, Гърция е взела решение да закрие всички (без една) електроцентрали на въглища до 2023 г.
Проучване: Е-колите носят милиарди под формата на социални ползи