О т години се говори, че бъдещето принадлежи на електрическите автомобили. Но полюсите, естествено, са два. Скептици има и сред автомобилните производители, но анализ на „Ройтерс”, цитиран от БТА, показва, че водещите производители в света планират да инвестират близо $1,2 трилиона до 2030 г. в електромобили и батерии.
Сумата е два пъти по-голяма от предишни подобни анализи, сравнима с пазарната капитализация на Alphabet, компанията майка на Google, която е 1,3 трилиона долара.
Автопроизводителите планират до 2030 г. да произведат 54 милиона електромобила, или над 50% от всички нови коли, се посочва в анализа. За целта те възнамеряват да инсталират 5,8 тераватчаса производствен капацитет за батерии за тези автомобили, по данни на Benchmark Mineral Intelligence.
Най-амбициозни са плановете на Tesla. Компанията планира да постигне годишен производствен капацитет 20 млн. електромобила, за които ще са нужни три тераватчаса батерии. Tesla освен това възнамерява да пусне нови модели, чиято цена е два пъти по-ниска от тази на доста скъпите Model 3 и Model Y.
Volkswagen заделя $100 млрд. за разработването на електрическото си портфолио, което включва нови гигафабрики за батерии в Европа и Северна Америка и гарантиране на достъп до суровини.
Toyota инвестира $70 млрд. за нови модели електромобили и производство на батерии и се надява да продава поне по 3,4 млн. такива коли до 2030 г. Планирани са 30 различни модела, както и пълното преминаване на Lexus на ток.
Ford Motor увеличава средствата за производство на нови електромобили до $50 млрд. Компанията има амбицията да пуска на пазара до 2030 г. по 3 милиона електромобила, или половината от общото си производство.
Mercedes-Benz насочва $47 млрд. за развитие на електрически сегмент, като две трети са предвидени за разработването и производството на батерии.
BMW, Stellantis и General Motors заделят по $35 млрд. за електромобили и батерии за тях, като най-амбициозна е програмата на Stellantis. Компанията планира съвместно с партньори изграждане на капацитет от 400 гигаватчаса, включващ четири завода в Северна Америка.