С лед като традиционните производители се включиха в електрическата революция, мнозина решиха, че приказката на Tesla приключи. Но това не само че не стана, но е възможно да се случи точно обратното: Tesla да унищожи чрез чиста конкуренция мнозина конкуренти с дълга история. Третият Master Plan на Мъск за бъдещето на компанията предвижда постигането на „екстремен мащаб на Tesla”. Но да не задълбаваме в тази посока.
Проблемът, с който всички се борят в момента, е нуждата от мощности за производство на батерии на първо място. За тяхно щастие в Северна Америка тече нова революция, сходна със Златната треска: треската за изграждане на производствени мощности за батерии.
Преди години Мъск предупреди традиционните производители, че успешният EV бизнес изисква подсигуряване на батерии „по целия път от мината”. Точно това той направи от самото начало – осигури ценните метали, започна да произвежда сам батерии и да ги вгражда в собствените си автомобили. Това направи бизнеса на Tesla толкова успешен.
Но това не означава, че другите спят. Напротив, основните играчи вдигат значително оборотите. Имайки предвид колосалните инвестиции, които традиционните производители обявиха през последните 1-2 години, то спокойно може да се каже, че Втората EV революция започна.
Automotive News изчислява, че става въпрос за инвестиции в размер на $13,5 млрд. в заводи за батерии в Северна Америка, но това изглежда само като върха на айсберга. Достатъчно е само да погледнем съобщението на Stellantis от миналата седмица. Концернът и LG Energy Solution обявиха официално, че правят съвместно дружество за завод за батерии в Канада, инвестицията за който възлиза на $4,1 млрд.
Освен инвестициите, които автомобилните производители обявиха, че ще направят в производството на батерии, има още много проекти за съвместно производство на автомобили и батерии. Ford и SK Innovation планират да похарчат $5,6 млрд., за да изградят проекта Blue Oval City в Тенеси, без да уточняват каква част ще отиде за производството на EV и каква част за производство на батерии. Подобна е ситуацията при Volkswagen of America, чийто $7,1 млрд. ще се използват за производство на електромобили и батерии в Северна Америка. Да не говорим, че Volkswagen прави нов завод в Германия за 2 млрд. евро, както и друг за батерии в Испания, а Stellantis в Италия (последните новини обявени в рамките на 2 седмици).
Следват проекти, обявени от най-големите производители на батерии, които все още не са обявили локациите за тях. Тук влиза CATL, който ще строи завод в Северна Америка за $5 млрд. Panasonic също е в процес на избор на място за свой завод на континента, за да снабдява Tesla. Envision AESC ще строи своя производствена мощност, която да снабдява завода на Mercedes-Benz в Алабама.
Ако някой все още се съмнява, че бъдещето е електрическо, би следвало вече да забрави тази илюзия. А вчера стана ясно, че щатът Вашингтон придвижва законопроект за забрана на продажба, покупка и регистрация на автомобили с ДВГ на територията на щата от 2030 г.