130 млн. електромобила по пътищата на Европа през 2035 г.

Това е прогноза на Ernst & Young и Eurelectric, чийто доклад казва, че електропреносната мрежа няма да издържи.

Пламен Георгиев,
Audi Q4 etron електромобили

, Audi

Audi Q4 e-tron & Q4 e-tron Sportback

К онсултантската компания Ernst & Young и Европейската асоциация на електроенергийния отрасъл Eurelectric публикуваха проучване за развитието на пазара на електромобили и съпътстващата инфраструктура. И данните изглеждат впечатляващи, но някои изводи са стряскащи.

Основните цифри показват, че в момента делът на електромобилите по пътищата на Европа е едва 1% от общо 326 млн. автомобила, но тази цифра ще скочи до 65 млн. през 2030 г., като през следващите 5 години (до 2035 г.) той ще се удвои, т.е. от около 3 млн. днес, след 13 години електромобилите в Европа ще са около 130 млн.!

Какво значи това? Логичното – огромен ръст на електропотреблението. Пиковото натоварване на мрежата ще скочи с 21 – 90%, което кара експертите да мислят, че масовото преминаване към електромобили ще е съпроводено с чести скокове и спадове на напрежението, ръст в цените на тока. За да се избегнат тези ефекти, трябва да се въвеждат системи за интелигентно зареждане на колите, като също ще се наложи собствениците на електромобили да бъдат принудени да променят подхода си към използването на зарядната инфраструктура.

Докладът стига до извода, че ръстът на потреблението на ток за транспорт ще е 11% на годишна база!

Ако наистина след 13 години в Европа има 130 млн. електромобила (от около 3 млн. днес), то тези е-коли ще трябва някъде да се зареждат. Анализаторите изчисляват, че към днешна дата в Европа има 360 000 обществени зарядни (като от тях 12% са бързозарядни, т.е. с мощност 22 kWh и повече), а към 2035 г. броят им трябва да е поне 65 млн.

Разбивката на експертите изчислява, че 85% от тези зарядни се очаква да са монтирани в домашни условия, 6% ще са на работното място, 4% ще са обществени станции и 5% други. За да бъдат изградени тези станции, ще са необходими инвестиции в размер на около 115 млрд. евро.

Авторите на доклада смятат, че европейската мрежа ще може да понесе 100 млн. електромобила, но неконтролируемото им зареждане ще причини чести скокове и спадове на напрежението.

Източник на статията: eurelectric.org

анализ Eurelectric Ernst & Young електромобилите