А налитици на Reuters изчислиха сумата, която световната автомобилна промишленост ще инвестира за електрификация на моделната си гама до края на десетилетието. Подобен анализ на агенция, направен преди по-малко от 3 години, стигна до заключението, че електромобилите ще глътнат $300 млрд.
Последният анализ показва, че автомобилните компании планират да похарчат около $515 млрд. до края на десетилетието, за да развиват нови електромобили, оставайки постепенно зад гърба си автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Притесненията на индустрията са, че търсенето на е-коли може да спадне драстично без съществени допълнителни субсидии и още по-големи инвестиции за развитие на зарядната инфраструктура и електропреносната мрежа.
Гърция планира да забрани продажбата на коли с ДВГ през 2030 г.
Браян Максим от AutoForecast Solutions свърза нарастващите инвестиции в автомобилната електрификация със Студената война: ”След като няколко производителя обявиха EV програмите си, всички останали трябваше да обявят своя програма, или трябваше да се примирят с това, че на тях ще се гледа като на изоставащи.”
Той добавя: „Това накара много производители да планират големи обеми за автомобилна категория, която стъпва върху непознато клиентско приемане, която ще има минимална до нулева печалба” в следващите години.
Други проучвания стигат до различни инвестиционни харчове. Този юни консултантската агенция AlixPartners заяви, че индустрията ще инвестира в електрически автомобили около $330 млрд. до 2025 г. Година по-рано същата агенция заяви, че тази инвестиция ще е $225 млрд.
Но ситуацията в света се променя изключително динамично, а битката за намаляване на въглеродните емисии накара редица държави да обявят отказ от конвенционалните автомобили с ДВГ. ЕС взе решение това да стане през 2035 г. (Гърция иска да го направи през 2030 г.), а Джо Байдън обяви, че иска до 2030 г. в САЩ около 40-50% от продажбите на нови автомобили да са електрически.
General Motors: Ще настигнем Tesla до 2025 г.
Безспорният №1 на пазара на електромобили е Tesla, която през ноември бе оценена на 1,2 трилиона долара, повече от два пъти над общата цена на Volkswagen, Toyota, Ford и General Motors. А годишният капацитет на Tesla тепърва ще се увеличи, след като заработят „гигазаводите” край Берлин и Остин.
Капитализацията на Tesla прескочи $1 трилион
Групата на преследвачите се води от VW Group, която планира инвестиции в размер на $110 млрд. в е-коли и батерии до 2030 г. А това са около 20% от общата инвестиционна сума за индустрията. Инвестициите на VW, както и тези на много от конкурентите, са насочени към повишаване на пробега и представянето на батериите, както и понижаване цената на електромобилите. Съща така концернът разширява производството на батерии и е-коли по света.
Пробив: българската държава предвижда субсидия до 6135 евро за покупка на е-кола
Плановете на VW, Daimler AG и BMW AG са за обща инвестиция в размер на $185 млрд. до 2030 г., докато GM и Ford ще похарчат около $60 млрд. до края на 2025 г.
Китайските автомобилни производители, водени от VW и местния партньор на GM - SAIC Motor, - обявиха инвестиции в размер над $100 млрд. през следващото десетилетие. Японските производители изостават с много, като Honda Motor, Toyota Motor и Nissan Motor да момента публично са обявили инвестиции в размер на общо около $40 млрд.
Тези инвестиции не включват десетките милиарди, инвестирани в допълнителни производствени мощности от най-големите производители на батерии в света, много в сътрудничество с техните автомобилни партньори.