Всяка неделя без коли? Германците са разделени

48 процента от анкетираните са готови да не карат автомобилите си веднъж седмично

Берлин

, iStock

Берлин

Г ерманците са разделени в това дали да се въведе ден от седмицата, в който да нямат право да шофират автомобили, използвайки друг тип превозни средства като велосипеди и тротинетки или просто краката си.

Това показва социологическо проучуване на “Сивей” за медийната група “Ди Велт”.

48 процента подкрепят идеята неделя да бъде определен за ден без коли, 46 процента са против, а останалите не са дали конкретен отговор.

Все пак високият процент хора, които са готови да се лишат от автомобилите си, при това в неделя, изненадва някои анализатори в Германия. Като се има предвид колко много хората обичат возилата си там и че това е страната на Mercedes, BMW, Audi, VW, Porsche…

Въпросът бе повдигнат на политическо ниво в Берлин в търсене на решения за намаляване, а постепенно и елиминиране на зависимостта към руски газ и петрол.

През миналата седмица стана ясно, че германският финансов министър Кристиан Линднер планира да въведе отстъпка от около 20 цента на литър за бензина, цената на който се повиши с над 25 процента спрямо същия период на м.г.

Около 30 на сто от вноса на Германия е именно от Русия. Мярката на Линдер ще струва на хазната 6,6 милиарда евро до края на годината, а други 4,5 млрд. се планират като данъчни облекчения.

Това е една от причините за големи спорове сред политиците, като Зелените, но и други партии, критикуват намерението на министъра. Според тях нямало смисъл да се правят дотации за изкопаеми горива, които замърсяват околната среда. Отделно от това имало богати хора, които не се притеснявали от галопиращите цени, а те щели да се възползват.

Има призиви, като по-разумна мярка да се правят още по-големи отстъпки и данъчни облекчения за покупка на електромобил. Германия е водеща в това отношение, подобно на Франция, Испания, Норвегия и Италия, но можело да се направи и повече.

Но и тук се намериха противници - някои от суровините за батериите, например, чиито цени също вече са до небесата, идват точно от Русия.

От същото социологическо проучване става ясно, че 52 процента от германците не виждат смисъл в това държавата да поеме от цените на горивата, а 39 на сто подкрепят идеята.

Любопитно е, че самият Кристиан Ландер е собственик на Porsche. Той бе запитан на пресконференция дали ще се възползва от собствената си мярка, зареждайки скъп спортен автомобил и имайки добри доходи.

Това е по-скоро инструмент за намеса по време на криза”, отвърна той измъквайки се от конкретен отговор.

Решението, което се обмисля в Германия, вече е взето във Франция. Това става ясно от интервю на премиера Жан Касте за “Паризиен”. Разликата е, че там държавата ще участва с 0,15 евро. Мярката ще започне на 1 април и е планирано да продължи четири месеца. Това значи, че клиентът ще спести 9 евро при зареждане на 60-летров резервоар.

Президентът Еманюел Макрон каза, че правителството му вече е харчило 20 млрд. евро годишно, за да намали разходите за бензин и електроенергия.

А скандинавски страни като Швеция и Норвегия се готвят временно да намалят данъци и акцизи на горивата.

"Велт"

Украйна Русия войната в Украйна мерки дотиране на цени Кристиан Линдер неделя ден без коли Германия