Отново рекорден спад на продажбите в ЕС. В България - двуцифрен ръст

Това е най-лошият февруари в Европа от 1990 г. - откогато се прави статистика

New car deal key

iStock

М есец февруари е най-лошият в продажбата на нови автомобили в Европа поне от 1990 г., откогато се прави тази статистика, обяви Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), цитирана от Франс прес и БТА.

Така и вторият месец от годината отбелязва рекордно ниски нива.

Любопитно е, че това не важи за България, където ръстът е със 17 процента в сравнение със същия период на м.г. Още един положителен факт за бизнеса в България е, че през януари увеличението бе с 15 на сто.

В Европейския съюз са отчетени 719 465 продадени автомобила, което е с 6,7% по-малко спрямо февруари 2021 г.

Най-лошо е вървял бизнесът във Франция и Италия, съответно -13 и -22,6 на сто, подобно на Белгия и Полша -11,9 и -11,2 на сто процента.

Германия и Испания поне отчитат покачване - +3,2 и +6,6%. А ако излезем от пределите на ЕС, най-сериозно покачване отчита Великобритания с 15%.

Основните проблеми са до болка известни - още има пандемия (макар и все по-малко да се говори за това), а оттам икономическа криза (рецесия в някои страни), инфлация… Прибавяме проблемът с липсата на чипове, който води до намаляване или спиране на производства. Всичко това доведе до увеличавате на цени.

И изгледите за близките месеци не са добри, тъй като от март прибавяме и войната в Украйна, довела до един куп други проблеми, свързани с покачване на цените горивата, суровините, затваряне на фабрики на доставчици и т.н.

В последните дни водещи производители като германските Volkswagen Group, Mercedes, BMW и Stellantis започнаха да коригират очакванията си за 2022 г. в посока надолу. Бизнесът очакваше стабилизиране и ръст от втората половина на годината, ала войната в Украйна охлажда тази надежда.

Volkswagen е регистрирал през февруари годишен спад на продажбите от 11,5 на сто. При Stellantis той е дори още по-голям - 19,5%.

Продажбите на Renault са намалели с 4 процента, но той се дължи на френската марка, докато при Dacia сметките отново са в “зелено”.

BMW е на минус 1,5 на сто, а Mercedes на плюс - 1,1%.

Hyundai Kia регистрира увеличение на продажбите с цели 21,3 на сто, а Toyota с 3,1 процента.

Франс прес, БТА

войната в Украйна криза с чипове февруари бизнес спад ръст България ACEA Асоциацията на европейските автомобилни производители продажба нови автомобили