Ц ените на суровите материали отбелязваха сериозен ръст още преди войната в Украйна, а след началото й процесът стана още по-изразен, силно притеснителен и за производители, и за крайни потребители. Защото ефектът от всичко това е покачващи се цени. Само миналата седмица Tesla на два пъти удвои цените на продуктите си. Впечатляващ изглежда скокът при Rivian – около $12 000. Но това е нишов модел, ще кажете вие (и ще имате право).
Затова да се върнем в Европа, във Франция, където през март цената на базовата Dacia Sandero скочи над психологически важната граница от 10 000 евро (10 590). Във Великобритания Sandero започва от 11 245 лири (от 9845 през ноември). У нас Sandero стартира от 20 990 лв. с ДДС.
Stellantis също качва цените, като в началото на март Карлос Тавареш заяви: „Ако не повишим цените, влизаме на червено.”
Тези рула стомана могат да достигнат до 40 тона тегло. Volkswagen, Волфсбург
Още преди Русия да нахлуе в Украйна, цените на суровите материали като стомана, алуминий, пластмаса и други се катереха стремглаво нагоре. Проучване на KPMG между над 1000 топ мениджъри в автомобилната индустрия показа, че веригата на доставки буди „най-голяма тревога", като половината от мениджърите са „много или екстремно притеснени" за влиянието на цените върху бизнеса им.
Войната в Украйна и санкциите на Запада вдигат цените още повече. Русия е ключов доставчик на цяла палитра метали: паладий и платина – ценни метали, изключително важни за катализаторите – алуминий, мед и никел.
Никелът е изключително скъп и важен материал за батериите на електромобилите, особено за последната NMC 811 (което значи 8 части никел, една част манган и една част кобалт). Страховете за доставките на никел бяха такива, че цените на London Metal Exchange преминаха границата от $100 000 за тон на 7 март, скок от $29 130 спрямо предходния петък, което накара LME да спре търговията.
Литият е друг изключително важен елемент. Търсенето изпреварва предлагането.
GM, Ford, BMW и Mercedes-Benz все още нямат достъп до достатъчно литий, за да изпълнят амбициозните си планове,” коментира на 7 март Джо Лоури, президент на консултантската компания Global Lithium.
Традиционните материали за производството на автомобили също се покачват. На 7 март цената на алуминия достигна рекордна стойност, а на 8 март Карлос Тавареш (шеф на Stellantis) призова САЩ и Европа да намалят тарифите върху вноса на стомана, в момента около 25%.
Всички това кара производителите да предприемат всякакви мерки, за да намалят удара върху клиента. Това създава напрежение с доставчиците, които страдат по същото направление.
Autoliv, производител на волани, въздушни възглавници, предпазни колани и др., заяви през януари, че печалбите му са намалели с 43% през последното тримесечие, най-вече заради цената на стоманата, но и заради цените на текстили, пластмаса и други материали.
Производителите търсят по-евтини заместители, като това явно се вижда при LFP батериите (без съдържание на никел). Търсят се и алтернативи на постоянните магнити в електромоторите, които са добри като плътност на мощността, но се нуждаят от много суровини за производството си. Анализ на IDTechX показва, че цената на неодима е скочила с над 200% между 2019 и януари 2022 г.
На постоянните магнитни мотори се пада задвижването в около 83% от всички електромобили през 2021 г. Но има производители, които гледат към други технологии. Такъв е BMW, неговата задвижваща система от пето поколение използва дизайн с медни намотки.
Ако цените на материалите продължат да растат, няма да е изненада в близко бъдеще да видим все повече производители да възприемат дизайн на моторите без магнити," коментират от IDTechX.
Но не растат само цените на суровите материали, расте (драстично) и цените на електроенергията. Недостигът на квалифицирани инженери за производство на е-коли също надуват инфлацията.
Трудно е да се постави някакъв цифров измерител на ръста на цените на автомобилите в Европа, тъй като такава статистика няма. Най-лесно е да се следи този ръст при производителите, които не изповядват политика за ценови отстъпки (като Dacia и Tesla). Но в САЩ е много по-лесно да се проследи ръстът на цените, като той се равнява на около $12 000 – 13 000 през 2021 г., според данни на банка Jefferies.