Защо мечтата “евтин нов автомобил” се отлага

Суровините поскъпват още повече, вдигат се производствени разходи. Босът на Stellantis Карлос Тавареш е загрижен

New car deal key

iStock

Е втин нов автомобил? Още повече електрически? Някога, но не сега. Това сочат анализите в автомобилната индустрия след руското нашествие в Украйна.

Това бе мечта на Илон Мъкс и други автомобилни босове, да не говорим за всички нас, които обичаме колите, обичаме да ги караме, да се грижим за тях, обичаме свободата да шофираш, да си на път. Това Е мечта, но точно в този момент тя се отделачава. Нека бъдем оптимисти все пак и да кажем, че просто се отлага. Защото човек винаги има избор - да запази позитивизъм и вяра, или да започне да мрънка и изпада в самосъжаление.

И след това лирично отклонение, да разгледаме фактите.

Автомобилният бизнес не бе в най-добрата си кондиция в последните две години. Заради COVID-19, кризата покрай вируса, инфлацията… Всичко това доведе до казуса с недостига на чипове, сериозен удар, който, според същите автомобилни шефове, ще продължи да измъчва бранша и през цялата тази година.

 Илон Мъск

Getty Images

Илон Мъск

Сега за капак дойде и войната в Украйна, която заплашва възстановяването, започнало през миналата година.

Цените на суровини като никел, литий и алуминий растат до небесата. Оттам и цените на батериите например. Върху всичко това разсъждава Грегъри Милър, анализатор за автомобилния бранш в Benchmark Mineral Intelligence пред “Ройтерс”.

Ръстът на цените на суровините определено може да отложи времето за изравняване на стойността на електромобилите и колите с двигатели с вътрешно горене, коментира Милър. - И да се отрази на адаптацията към EV.”

Тази година цената на литиево-йонните батерии може да се вдигне отново - за втора поредна, което не се бе случвало досега.

Военният конфликт в Украйна доведе до това, че в понеделник цените на никела и алуминия стигнаха рекордни нива. Тази на никела прехвърли 46 800 долара на тон за първи път от 2007 г. насам. Това бе ръст с 60 процента. След това спадна до 40 955, но опасенията остават. Русия държи 30 процента дял в доставките на никел, а санкциите на Запада могат да доведат до тяхното ограничаване или дори спиране.

Литият е поскъпнал два пъти в сравнение с края на м.г. Всички тези метали се използват в батериите, но не само, особено алуминият.

Положителна тенденция за електромобилите са летящите цени на горивата, те карат много хора да решат да извадят повече пари и да си закупят кола с нулеви въглеродни емисии. Да не говорим, че има вече такива SUV, че и товарни возила.

В същото време обаче нагоре вървят е цените на EV, да не говорим, че все още са високи. Средната цена на електромобил в САЩ през януари е била 63 000 долара, което е с 35 процента повече от тази на конвенционалните (46 хил.), според Cox Automotive.

Хората все по-малко се притесняват, че могат да останат без енергия на пътя, това, което ги кара да са резервирани към EV, е цената, добавят от Cox.

Колкото повече цената се вдига, толкова повече приемането на EV се забавя”, казва  анализаторката Мишел Кребс.

През миналата година делът на EV бе 9 процента в световен мащаб. Консултантската компания AlixPartners прогнозира, че този процент ще стане 24 до 2030 г.

Повечето клиенти все още не били готови да извадят 500 долара повече към първоначалната вноска за EV, независимо че разходите след това намаляват, а в много страни собствениците им се радват на един куп облаги и отстъпки.

Опасенията тук са за средната класа, защото богатите нямат проблем да си купят кола с нулеви емисии. А известен факт е, че всяка криза се носи най-вече от хората със средни доходи.

Цената на най-евтиния електромобил в САЩ - Tesla Model 3, е скочила с 18 процента от декември 2020 г., до средно 44 900 долара. Има проблем с по-високите производствени разходи и доставките. През 2020 г. Илон Мъск заяви, че компанията му разработва електромобил за $25 хил. По-рано тази година той каза, че “това не е на дневен ред”, тъй като има доста проблеми за решаване.

Някои дилъри в САЩ вдигат цените на електромобилите, казус, за който вече алармираха Ford и Hyundai.

През миналата седмица Rivian увеличи цените с 20 процента с мотива, че по този начин компенсира суровини, части, недостиг на чипове… Наложи се да отстъпи пред клиентите, вече поръчали автомобили, защото те заплашиха, че ще оттеглят поръчките си и ще заведат дела.

 Rivian R1T

Getty Images

Rivian R1T

Прекият му конкурент Lucid заяви, че “разглежда цените си”, тъй като се е натъкнал на повече харчове за производство. Подобни неща се наблюдават и в Китай.

Разбира се, за стартъпи като Rivian и Lucid е по-трудно, тъй като са малки и все още боравят с малки обеми. Почти невъзможно е за тях да получат отстъпки от доставчици, казва Брет Смит, директор на Центъра за автомобилни изследвания.

Според Benchmark Mineral Intelligence производителите на батерии още в края на м.г. са започнали да вдигат цените на батериите в отговор на по-скъпите суровини. И сега войната утежнява процеса.

Почти всички големи автомобилни производители, които имат бизнес в Русия, спряха заводите си, а спряха и бизнеса си със страната. На някои се наложи да преустановят производство и в Западна и Централна Европа, тъй като доставчици в Украйна спряха да работят, а Русия е ударена от санкции.

 Карлос Тавареш

Getty Images

Карлос Тавареш

Загрижеността на Карлос Тавареш

Тук вече имаме нещо различно - думата на автомобилен бос, на човек пряко от бизнеса, а не на анализатор. Което е още по-притеснително от една страна. А Карлос Тавареш, шефът на Stallantis, обикновено е прям.

Той е загрижен за цените на колите въобще, не само на електромобилите, към които се стреми и компанията му. В САЩ, където поначало колите са по-евтини спрямо стандарта на живот, през октомври м.г. цената на нов автомобил е била средно 45 хил. долара. През декември - вече 47 000.

Тавареш говори на конференция в Zoom и бе цитиран от няколко медии, сред които The Detroit Bureau.

Загрижен съм за това, че автомобилите стават все по-скъпи, заявява той. - Това се превръща в проблем, тъй като инфлацията ескалира.”

На свой ред той изрежда факторите за това - недостигът на чипове, увеличените производствени разходи, цените на металите, които ще скачат още заради войната… Тавареш пояснява, че компанията му има големи планове за електромобили, но в средносрочен план те ще продължат да бъдат по скапи от аналозите си с ДВГ.

Той е откровен - бизнесът не може да спести тези увеличения на клиентите, Следователно - средната класа няма да може да си позволи нов автомобил. Поради което Stellantis мисли как да спести разходи, а оттам и да намали цените.

Той вижда две сфери, от които това може да стане - маркетинга и дистрибуцията. Те съставляват около 30 процента от всяка кола, по думите му. Босът вижда франчайзи в различни страни по целия свят.

Ройтерс, The Detroit Bureau

автомобили с ДВГ коли на старо цени на бензина Илон Мъск Карлос Тавареш поскъпване суровини батерии с твърд електролит